Sunday, June 04, 2006

Март 2005

Началото на месец март преминава под знака на изборите за местна власт. Общо 1 711 293 гласоподаватели имат право да упражняват своя вот за 279 кметски кандидатури и 446 съветнически листи в 2976 избирателни секции. Броят на членовете на Общинския съвет се определя от броя на жителите. Общините до 5 000 жители имат 9 съветници,до 10 000 -11, до 20 000 –15, до 40 000 19, до 60 000 – 23, до 80 000 –27, до 100 000 – 31, а тези над 100 000 ще имат 33 съветника.Изборите на 13 март поставят два основни въпроса - резултатите и начина на тяхното провеждане. С реформите за децентрализацията, съгласувани по принцип от страна на по-големите политически партии още през 2002 година, новите общини ще получат серия допълнителни функции от 1 юли 2005 година. Тези нови и по-силни териториални единици ще имат по-големи възможности да обезпечат истинска локална демокрация, да заздравят икономическото развитие и подобрят общественото обслужване на гражданите. Реформите не предсталяват само основен компонент от Охридския договор, а са и в съгласие с европейските стандарти. Те създават предпоставка за важен приоритет към европейско партньорство. Увеличените правомощия и възможности означават и увеличени отговорности. По-доброто местно управление може да се реализира само ако кметовете и общинските съветници са достатъчно компетентни, отговорни и способни да поемат тези отговорности.Важността на втория въпрос е начина, по който ще се развиват и приключат тези избори на първия и втори тур. Това не само ще има директно влияние върху имиджа на страната, а и върху нейната апликация за членство в Евросъюза. След представянето на Въпросника през месец февруари в Брюксел, развитието на ситуацията в Македония е под лупа от страна на ЕС. Функционалната демокрация и стабилните институции са основните параметри. Тези местни избори несъмнено ще имат своето сериозно значение в предстоящата оценка от страна на ЕК и ще повлияят върху решението на страните-членки на ЕС за това, дали да започнат или не, преговори с Македония за нейното присъединяване.“Обезпечаването на точни и елаборативни отговори на Въпросника на Европейската комисия беше от огромна важност, но даването на същинските отговори в неделя(13 март) може накрая да се окаже от по-голяма важност за европейските амбиции на страната”–споделя в контекста на горните разсъждения Майкъл Салин, специален представител на ЕС в Македония.Предизборния период изхвърля на повърхността редица недостатъци на политическия елит. Конфузия предизвиква включването в компанията на партийните лидери, които вместо да акцентират върху логистичната подкрепа към своите фаворити от общините, се впускат в безпощадни дискредитации на своите политически опоненти. Темите, които се коментират на партийните конвенции и при срещите с гражданите, в повечето случаи са доста далеч от местните проблеми. Вместо да се предложат на гражданите възможности за избор на програми и проекти, личности с визия, които желаят и знаят да направят нещо полезно и хубаво за съответната община, продължава манипулацията на електората, което отново води до резултат да се гласува за партия и коалиция, но не за конкретния кандидат. Самите кандидати за кметове също не се представят убедително и адекватно. Те са се обърнали повече към себе си и с идеята как да очернят политическия противник. Вербалните дуели и агресивността, които достигат границите на познатата баналност и нарушават добрия тон, огорчават в голяма степен обикновенните граждани. Логиката на избирателя, който е свидетел на подобна непродуктивна и негативна кампания се свежда до позната оцента – “всички са еднакви, няма разлика”!
I.Актуална обстановка
Македонските граждани са загрижени най-много от социално-икономическите проблеми в страната и преди всичко от безработицата, бедността и корупцията. В същото време се забелязва лек ръст в доверието към институциите, сред които и македонското правителство. Това са само част от изводите на тримесечния доклад за навременно предупреждаване, представен от УНДП на 5 март в Скопие. Доклада се базира на данни, получени от изследвания на “Брима-Галап”, международни доклади и оценки на местни експерти. Според представения текст, междуетническите отношения не представляват проблем за по-голямата част от гражданите. Но все пак анализаторите са на мнение, че при ново разгорещяване на страстите, те биха прерастнали в проблем. В коментара си за доклада, един от неговите съавтори Сашо Ордановски изтъква, че от него е видно как “Македония е излязла от трудната атмосфера и вниманието на гражданите е съсредоточено върху проблеми от социално-икономическата област”. Според него гражданите са с по-големи очаквания от сега провежданите местни избори, с което се съгласява и постоянният представител на УНДП в Македония–Фроде Маурит. “Изборите са критична стъпка към процеса на децентрализация, което е много важен исторически момент за демократичното развитие на една държава. Изборът на новите общински власти ще означава поемане на повече компетенции от централно ниво, с което кметовете и общинските съветници ще могат да направят повече неща за своите съграждани” – споделя Мауринг. Той не може да прецени колко от препоръките в предишния доклад на УНДП са приети и изпълнени от правителството, но допълва, че според мнението на гражданите, институциите бавно стъпват на истинския път.Резултатите от изследванията показват, че личната и обществена сигурност е изцяло зависима от вътрешната стабилност на страната и по-пълното зачитане на човешките права и свободи, както и правото за зачитане на различията.На 2 март железопътния транспорт е нормализиран. След петдневен престой, влаковете се движат редовно по съответните маршрути. Това става, след като организаторите на блокадата - Независимият синдикат на машинистите и останалия жп персонал, се срещат със зам. министърът на транспорта Деян Кошутич. Договорено е предстоящите за освобождаване 755 души от “Македонски железници” да получат социални пакети от по 12 заплати (съгласно Колективния трудов договор), плюс четири солидарни заплати на железничарите, които ще останат на работа. Искането на синдикатите за еднократно изплащане на 150 хиляди денара, извън 12-те заплати, било категорично отхвърлено от правителството, като неоснователно. Синдикалистите приели предложението на зам. министъра Деян Кошутич, през следващите две години съкратените работници да имат предимство при тяхно повторно назначаване, ако се открие такава възможност и необходимост. Въпреки първоначалния отпор, технологичния излишък ще бъде преквалифициран в рамките на специална програма, спонсорирана от Световната банка.Председателя на независимия синдикат на машинистрите Мариян Ристевски споделя, че не са успяли да постигнат своите искания, тъй като организиралите блокадата и гладната стачка на двата синдиката, всъщност не са имали покрепата на лицата, обявени за технологичен излишък. Според него, влаковете на практика са спряни от онези железничари, които не са били в списъците за съкращения, но в знак на солидарност към техните колеги подкрепили с действия блокадата.
II.Вътрешна политика
При внимателно разглеждане на листата от 379 кандидати за кметове се забелязва, че сред тях има седем лица със съдебни досиета. Срещу някои независими и партийни кандидати за градоначалници са в ход съдебни дела, други очакват освобождаване от обвинителни актове, трети са обвинени за злоупотреби със служебното положение. Има и лица, които са излежали присъдите си в затвор, сега са ресоциализирани и очакват да имат свое работно място. Такива лица фигурират в кандидатските листи в Берово, Шуто Оризари, Чаир, Струмица, Тетово (двама), Виница и на други места.Член 3 от Закона за местните избори дефинира, че “ право да бъде избран за кмет или общински съветник има и лицето, което не излежава наказание затвор за извършено престъпление”. Това хипотетично означава, че е възможно някои от лицата с дебели криминални досиета без проблеми да застанат начело на някоя от децентрализираните общини в страната. Държавната и общинските избирателни комисии не са задължени да разглеждат автобиографиите на кандидатите или да се разпореждат за оттегляне на кандидатурата на онези, които имат съдебни досиета. Говорителят на ДИК Зоран Таневски обявява, че в случай на избор на местен лидер, срещу когото има съдебна процедура и последва присъда, тогава се насрочват нови избори. Извода от това е, че кандидатурата за престижната функция зависи единствено от морала на личността и политическата партия, която го подкрепя.Урбанистичното планиране, издаването на разрешения за строителство, защитата на околната среда, подкрепата за развитието на малки и средни предприятия, основаването на училища за средно образование и управлението на обществените здравни организации са част от компетенциите, които ще имат новите общински власти. Единиците за местно самоуправление ще имат компетенции във всички сфери от обществено-икономическия живот. Те ще трябва да решават комуналните проблеми на гражданите, да ги снабдяват с вода, енергия за отопление, да изграждат и поддържат пътища. Местните власти ще се грижат за институционалната и финансова подкрепа на културните проекти, ще взимат мерки за защита на гражданите при бедствия, ще се грижат за здравето на децата и на лицата, крайно нуждаещи се от това, както и за противопожарната защита на населението.Най-много компетенции ще има кмета, който представлява общината пред гражданите и държавата. По-малко са правомощията на Общинския съвет. Според законовите предписания, кмета инициира и предлага нормативни актове и общински бюджет, избира директори на общинските предприятия чрез провеждане на конкурси, ръководи общинската администрация и взима решения за назначаване и освобождаване на служителите в нея. Правомощията на Общинския съвет са да решава за размера и параметрите на общинския бюджет, да основава общински служби, да усвоява програми за финансиране и решава стопанисването на общинската собственост. За да изпълняват своите функции, общините могат да се финансират от собствени приходи -местни данъци и такси, както и от дотации от държавата. Те имат право да се задължават към вътрешния и чуждестранен пазар на капитала. Общините имат също право да обединяват паричния ресурс и да формират служби, чрез които да реализират общите интереси, които са в тяхната компетентност.Кмета на Скопие ще има годишен бюджет от 25 млн евро, което е с 20% повече от приходите за функциониране на столицата през 2004 година, когато в касата е предвидена най-високата бюджетна сума от 20 млн евро. И в бъдеще бюджета на Скопие ще се пълни основно от комуналните такси. Приходи ще се получат също от данъците върху имотите, таксите за строителни разрешения, продажби на имоти, глоби и други. Закона за гр.Скопие позволява да се утвърдят и по-големи стъпки на данъците за имотите. За функционирането на този процес държавата обезпечава данъчна и бюджетна администрация. Междувременно в момента Скопие има дългове за около 10 млн евро, което означава, че близо половината от бюджета вече е похарчен. Голям брой малки и средни предприятия, които са правили услуги в полза на бюджета на столицата сега се намират в тежко финансово състояние. Те нямат смелост да се конфронтират, тъй като се страхуват дълговете им никога да не бъдат изплатени, а и за в бъдещеда не бъдат повече ангажирани.В проведения първи кръг на местните избори, според неокончателни данни са излъчени 21 кметове, като вота е упражнен от около 57 % от имащите право на глас. Говорителят на ДИК Зоран Таневски информира, че коалицията “За Македония заедно” е спечелила 10 кметски места, ДУИ 3, група независими един, ДПА-ПДП един и сдружената опозиция 6. Не са окончателно преброени бюлетините за Скопие, където опозицията преждевременно празнува победата на Трифун Костовски. Според ВМРО-ДПМНЕ за Костовски са дали своя вот над 57 % от излезлите да гласуват в неделния ден в столицата. Според Гражданската асоциация МОСТ, опозиционния кандидат е подкрепен от над 53 % от гласувалите. От предизборния щаб на албанската партия ДУИ сигнализират за редица нарушения в общините Кондово, Сарай, Лояне, Порой и Тетово. Говорителката на тази партия Ермира Мехмети дори споменава, че на някои места е имало появи на въоръжени активисти в избирателните секции. Лидерът на ВМРО-ДПМНЕ изразява задоволство от постигнатите резултати в първия кръг на изборите, като очаква победи и на втория в големите общини Битоля, Прилеп и скопските квартали Кисела вода, Аеродрум, Бутел, Гьорче Петров и Център. В около три четвърти от общините предстои втори тур за определяне на новите кметове, което ще се състои на 27 март. Президента Бранко Цървенковски отхвърля на 7 март увеличаването на конституционните правомощия на държавния глава. Той оценява, че практиката в изминалите 14 години е показала, че те са добре отмерени в Конституцията и няма необходимост да се променят. Тази реакция на Цървенковски е първа, след като опозицията го обвини, че с конституционните промени по отношение на правосъдието му се дават прекалено големи правомощия, което води до полупрезидентско управление, вместо парламентарна система в Македония. От кабинета на Цървенковски твърдят, че неговата забележка била за генералната позиция на президента по отношение на системата, и че неговото становище ще стане по-ясно тогава, когато се видят конституционните промени, подготвяни от правителството.Държавния съвет за правосъдие, Висш съдебен съвет, Национален съдебен съвет, Независимо съдебно тяло, в чиито ръце е цялостния избор на съдии и прокурори, крие опасност да стане наддържавно тяло, в което е концентрирана огромна мощ и е изложено на корупция. Съвет, председател, на който е президента на страната или е под влияние на изпълнителната власт. Тяло, което предлага съдии, но последна дума за назначаването има парламента. Всички тези и много други модели, които са известни в страните от ЕС и някои Балкански държава, са предмет на дискусии през последните дни сред македонския експертен тим, който работи за подготовка на конституционните промени в частта на правосъдието. Те трябва да влезнат за разглеждане в правителството най-късно до 20 март. Професорът по конституционно право и политическа система д-р Саво Климовски, който е ръководител на експертния тим, твърди, че “сериозно ще се присъпи към разглеждане на компаративния анализ на това, което съществува като практика в другите страни, но онова, което ще се предложи като решение, ще бъде приспособено към нашите условия”.
III. Отбрана и сигурност
“Ако сведем въпроса за демаркацията като технически, съгласно Резолюция 12 44 на ООН и договора между Македония и Сърбия и Черна гора от 2001 година, се разкрива простор и Белград да приема тази опция и представители на косовските власти да бъдат включени непосредствено в процеса на демаркацията на македонската граница в частта й към Косово”. Това на 2 март в Прищина обявява македонския премиер Владо Бучковски, който смята, че такова решение е приемливо за Белград, като подсеща, че процеса на демаркация е много важен за Македония. Бучковски смята, че отбелязването на границата трябва да завърши преди започване на преговорите за финалния статус на Косово, предвидени за втората половина на годината.Посещението на Бучковски в Прищина идва само 48 часа след неговия работен престой в Белград, където се среща със Сръбско-Черногорския президент Светозар Марович, с президента и премиера на Сърбия- Борис Тадич и Воислав Кощуница. В тях той успява да получи подкрепата им за започване процеса на демаркация по северната граница на Македония в частта й към Косово, което за Скопие представлява сериозен проблем. От официален Балград е подкрепена позицията и инициативата на македонското правителство, ЮНМИК да бъде партньор на Македония в изчертаването на граничната линия на терена, според договореното в спогодбата от 2001 година, подписана от тогавашните президенти Борис Трайковски и Воислав Кощуница. След получената подкрепа от Белград, Бучковски открито призовава и косовските привременни власти да бъдат на мястото на разрешаване на този проблем, който не се отнася само до зачитане на интегритета и суверенитета на Македония, а е от интерес и за Косово във финалните разговори около бъдещия статус на сръбската покраина, която в момента е под административното управление на ООН.“Посещението е ясна индикация за многопрагматичната и мъдра политика на премиера Бучковски. Разговаряме за регионални въпроси, за бъдещия статус на Косово, за връщане на косовските бежанци от Македония в Косово и за перспективите на бъдещата свободна търговия между Прищина и Скопие”–заявява след срещата косовския администратир Сорен Йесен Петерсен.
IV.Външна политика
На 1 март в Прищина Сорен Петерсен и Владо Бучковски откриват Търговско-икономическо представителство на Република македония. На тържеството присъстват над 200 официални гости и журналисти. По този повод македонския премиер заявява, че Търговско-икономическото представителство на Македония в Прищина е “още един институционален облик, който трябва да помогне в динамизирането на стопанската активност и сътрудничеството между двете икономики”.“Международна подкрепа от ЕС, САЩ и страните от Азия и регионално сътрудничество и общ начин на мислене, са двете условия, които могат да придвижат региона от Югоизточна Европа към евроатлантическите интеграционни процеси” –казва в своето уводно изложение проф. Юрген Крамке, председател на Института за европейски работи, който открива Форума за развитие на сътрудничеството за страните от ЮИЕ на 10 март в Скопие. Около 150 ръководители на държави и правителства, министри и бизнесмени от региона изразяват съгласие, че истинския път за интегриране в ЕС е издигането на регионално сътрудничество на едно ново качествено ниво, което да надмине границите на отделните етнически държави, които само заедно могат да бъдат конкуренти в европейското семейство. Да не са в тежест на Евросъюза, а нейна истинска интегративна част. На региона от ЮИЕ са необходими големи инвестиции, нова инфраструктура, качествени комуникации, свободен достъп на хора и идеи, борба срещу корупцията, с което тези страни преди още да бъдат социирани, ще се превърнат в истински европейски съседки.Събитието е първо по рода си и се провежда под патронажа на македонския президент Бранко Цървенковски и комисаря по разширяване на ЕС Оли Рен, прпедставляван на форума от Фабрицио Барбосо, генерален директор за проширяване на Европейската комисия.“Интегрирането в ЕС е обща цел на държавите от региона. Това, че те в момента се намират на различна степен на приближаване до Евросъюза, не променя общата цел, а още повече налага необходимостта от всестранно сътрудничество и партньорство. Изкуството ни подсказва, че първо предусловие за постигане на икономическо развитие, е създаването на функционална икономика. Аз констатирам, че държавите от нашия регион вече са стъпили на пътя, който води до изграждане на модерна и пазарна икономика” -заявява в своето обръщение Цървенковски.В подобен дух са изказванията и на останалите участници. Българския президент Георги Първанов акцентира върху необходимостта от нова стратегия за развитие на страните от ЮИЕ, като изтъква четири основни елемента за реализирането й:създаване на зона за свободна търговия в регионапостигане на ясни приоритети по отношение на транспортната инфраструктураизграждане на регионален енергиен пазарзасилване на научния обмен и на трансфера на технологииНа 10 март Георги Първанов и Бранко Цървенковски откриват в Скопие Български културно-информационен център. Оценявайки събитието, като “хубав, силен и дългоочакван ритуал”, Първанов изтъква, че откриването на центъра е една от най-значителните прояви в българско-македонските отношения през последните 15 години. “С откриването на този културно-информационен център ние наистина имаме шанс да издигнем отношенията ни на качествено ново ниво. Дълго време ние спорихме за културата, за историята. Дойде време да покажем, че в тези сфери общите неща са много повече, от онези, които ни разделят”-подчертава Георги Първанов. Същевременно той изтъква, че с усилията на политиците, бизнесмените и гражданските структури, пред Европа трябва да се покаже културата на двете страни, като най-силен аргумент за тяхното общо бъдеще. “Днес правим важна крачка в тази посока, тъй като наистина с функционирането на този център се откриват нови възможности за културна комуникация” -допълва Първанов, който информира присъстващите, че през м.май 2005 гаодина заедно с Бранко Цървенковски ще открият в София Македонски културно-информационен център.“С откриването на Българския културно-информационен център в Скопие и на Македонския в София, ясно се демонстрира отхвърляне на балканските стереотипи и се върви към практикуване на европейските норми и ценности в нашите двустранни отношения”–заявява Цървенковски, посочвайки че за реализацията на тази идея Македония и България могат да представляват позитивен пример за всички други страни и да бъдат промотори на едно по-широко културно и всестранно сътрудничество в региона.Помощник генералния секретар на НАТО по политическите въпроси Гюнтер Алтенбург заявява на 2 март, че с постигнатите резултати Македония се движи ускорено към членство в Алианса и че неговият международен секретариат няма забележки, като дава подкрепа за изпращане на покана. Според политическите оценки в Македония, изявлението на Алтенбург е сигнал за подгряване на атмосферата от страна на НАТО и за решаващата роля на САЩ за подобен акт, като основен фактор в Алианса. От екипа на Алтенбург споделят, че не е определена конкретна дата, от която да става ясно в какъв срок Македония може да разчита за прием в НАТО.В своите изявления Алтенбург не пропуска да спомене реформите в съдебната система, но неговата главна заръка се отнася до предстоящите избори за местна власт, които щели да имат влияние върху резултата, който Македония трябва да покаже в процеса на приближаване към Алианса. Експертите от екипа на Алтенбург били доволни от подготвяната стратегия за реформите в правосъдието и от уверенията, че тя ще бъде проведена, а проявявали разбиране и за аргументите от македонска страна за по-бавното реализиране на реформите в армията.По време на проведените срещи с премиера Владо Бучковски, вицепремиера Муса Джафери, с шестима министри, с представители на Комисията за отбрана и сигурност и дипломатическия корпус в страната, Алтенбург не спестявал комплиментите си за Македония в посока на обявените реформи с Акционния план за членство и Процеса на планиране и преглед, като два основни елемента, от които зависи приближаването към НАТО. В изявлението за медиите той споделя, че е доволен от видяното, независимо че имало още много да се свърши, посочвайки съдебната система и местните избори. По неофициални данни в НАТО проявяват загриженост и за лошата икономическа обстановка в страната, но апела на Алтенбург е бил: “Дръжте се така и продължете с добрата работа”. Министърът на отбраната Йован Манасиевски докладвал, че било осъществено онова, което е планирано с двата дикумента за реформи. Независимо от факта, че оставали още неща, които трябвало да се вършат, той и правителството били въодушевени от посещението на Алтенбург.Говорителят на гръцкото МВнР Йоргос Кумуцакос отхвърля частта от Доклада на Международната кризисна група, в който се твърди, че Гърция няма намерение да блокира европейския курс на Македония, заради проблема с името. Според докладчиците на МКГ, премиерът Костос Караманлис уверил ЕС, че въпроса за името няма да представлява пречка за евроинтеграцията на Македония. От своя страна Комуцакос заявява, че “това твърдение не отразява реалността”, допълвайки, че становището на Караманлис било изнесено пред ЕС през м.декември 2004 година, а гръцката дипломация интензивирала усилията през последните месеци да започнат преговори за намиране на взаимно приемливо решение около проблема с името. Говорителят на гръцкото МВнР съобщава, че Гърция по принцип подкрепя курса на Македония към ЕС и НАТО в контекста на нейната политика спрямо Балканите, но предупреждава, че Македония не може да продължи в тази посока, без да е решила преди това проблема с името. “Такава политика в никакъв случай не трябва да се разглежда като “наказание” за съседната република, а като политическа реалност” – пояснява Комуцакос.
V.Икономика и финанси
Народната Банка на Македония ще трябва открито да обявява рейтинга на всички свои банки, като коректно и прецизно изнася данните за тях. Това изискване за по-голяма прозрачност от страна на Централната банка трябва да стане задължително от 1 януари 2006 година, твърдят банкови експерти. Според тях, гласността в обявяване на рейтинга на банките, било една от многото условия за банковата система, включени в матрицата на новото споразумение с МВФ, което Македония трябва да сключи наскоро. Източници от преговорния екип пък заявяват, че такава обвързаност от страна на МВФ няма в матрицата на споразумението, тъй като рейтингът на банките се държи в тайна от всички централни банки по света.Руският гигант “Лукойл” проявява сериозен интерес към химическия комбинат “ОХИС”, за когото има и други потенциални купувачи, но с нито един от тях нещата не са напреднали до фазата на реална продажба.Затова остава неясна целта на посещението на премиерът Владо Бучковски и неговият заместник Минчо Йорданов в комбината, освен ако не става дума за предизборен маркетинг. Единственото известно нещо от срещата между правителствения елит с мениджмънта на “ОХИС”е, че и двете страни имат еднакво становище за приватизацията. Правителството, което е доминантен собственик с 51,5% от капитала, както и ръководството и работниците, притежаващи 48 %, са на мнение, че “ОХИС” трябва да се продаде изцяло на мощен стратегически инвеститор, който да модернизира комбината. Доколко това не се случи, отива се на втори вариант, при който комбината трябва да консолидира своето финансово състояние чрез получаване на кредити. За тази цел правителството ще убеждава местните банки, след което ще дефинира собственическата структура.“Ние не сме на различни мнения и имаме интерес “ОХИС” възможно по-скоро да реши статуса на собствеността. Редно е комбината да остане в този си вид, тъй като подобни предприятия не се създават за една нощ” -заявява ръководителят на “ОХИС” Йорго Кука след срещата си с Бучковски.Минчо Йорданов критикува местните банки, че не желаят да кредитират химическия комбинат, с оглед на това, че фирмата има капитал с номинална стойност от 40 млн евро. Вицепремиерът се опитвал да успокои работниците, че не са точни информациите за ликвидация и съкращаване на персонала. Попитани за това, докъде са стигнали преговорите с “Лукойл”, Йорданов и Кука единодушно обявяват, че не трябва да се прибързва с оценките за нито един от потенциалните купувачи. Директорът на “ОХИС” изтъква сериозността на “Лукойл” с факта, че неотдавна на посещение в комбината е бил лично вторият човек на руската компания.Петнадесетина местни и чуждестранни организации, посланици и банки са проявили интерес за инвестиране в проектите за ревитализация на Скопската чершия. Част от проектите вече са започнали и за тях са отделени необходимите парични средства, а някои от донорите са проявили интерес да участват в обновлението на културно-икономическото ядро на столицата. Проектите са част от Програмата за ревитализация на чаршията, за чиято реализация ще са необходими около 1,5 млн евро, от които 60 % за архитектура, консервация и ревитализация, 30 % за 8 проекта за стари занаяти и 10 % за културна реанимаци, а. 10 000 евро от средствата по програмата ще бъдат използвани за изработване на закон за Старата чаршия.Недостатъчната прозрачност на правителството около досегашния процес на приватизация та “Електростопанството на Македония”, която често се критикува в последно време в медиите от експерти и специалисти в тази област, се потвърждава отново и в най-новата информация от членове на правителствената комисия, че големите хидроцентрали няма да се продават, а ще бъдат отдавани под концесия за определен период, какъвто е случаят с малките хидроцентрали, които се управляват от чешката компания “Хидропол”. Обяснението е, че становището на правителството винаги е било такова, че се предвижда в модела на приватизация на ЕСМ и е логична последица на съществуващата нормативна уредба, която трябва да се зачита. В тази законова база съществувала обвързаност хидроцентралите да не се продават, а единствено да се дават под концесия на чуждестранна фирма.Под натиск на обществеността, медиите и предупрежденията на Световната банка, македонското правителство се отказва от продажбата на големите хидроцентрали.“Становището на правителството около приватизацията на ЕСМ е, че няма да се продават големите хидроцентрали, нито тяхното оборудване и потенциал.според закона за концесии. По примера на малките ВЕЦ, те ще се дават под концесия за определен период. Във всучки бъдещи активности около приватизацията на ЕСМ ще бъдат защитени интересите на потребителите и домашното производство на електроенергия, а със Световната банка ще се постигне разбирателство по този въпрос. Частта от писмото на Световната банка, която е обявена в печатните медии, не представлява окончателно становище на Банката, а е изведено от контекста на дискусиите във връзка с подготовката на правителствената стратегия за приватизация на ЕСМ, която Световната банка иска да разгледа, след като бъде завършена в края на м.март” –заявява д-р Весна Борозан, член на правителствената комисия за преобразуване на ЕСМ.Световната банка още преди месец изпраща до няколко министри и членове на комисията за приватизация на ЕСМ писмо, в което дава своите препоръки около евентуалната бъдеща сделка. Те запазват своето предупреждение в тайна, без да огласяват своето становище сред обществеността, за което се научава от медиите. Без коментар за съдържанието на писмото са отговорите от Министерствата на финансите и на икономиката, както и председателя на правителствената комисия за приватизация на ЕСМ, които си прехвърлят топката един на друг около това, в чии компетенции е изнасянето на информация за препоръките на Световната банка. В крайна сметка международната финансова институция настоява да не се продават хидроцентралите, а термоцентралите и дистрибутивната мрежа да се продадат не на една, а на няколко чуждестранни компании. Но за да се направи това, необходимо е да се извърши преструктуриране на компанията и обезпечаване на условия за либерализация на пазара на електроенергия. Световната банка критикува избрания модел на приватизация на ЕСМ, при който компанията трябва да се продава в един пакет и настояват бъдещата структура на собствеността на ЕСМ да се формира в зависимост от конюктурата на пазара. В писмото подписано от представителката на Световната банка в Македония Сандра Блуменкамп, е записано, че “хидроцентралите трябва да останат в ръцете на държавата, за да може потребителите да имат сигурност и спокойствие от използването на евтина електроенергия”.Световната банка всъщност потвърждава страховете на местните експерти, че продажбата на хидроцентралите може да се окаже голяма грешка за държавата.Според тях, те са обекти , които не остаряват бързо в технологичен план, а редовната им подръжка е сравнително евтина.Общото събрание на Стопанската камара на Македония избира след тригодишно прекъсване нов председател на тази институция. Това е Бранко Азески, собственик на фирма “Хит плюс”. По време на конститутивното заседание най-много забележки за работата на камарата през петгодишното и съществуване отправят представители на фирмите, занимаващи се с информационни технологии и стопанисващи рудниците. Те недоволствали от факта, че в Управителния съвет на камарата не членуват представители от техния бранш.С избирането на председател се очаква съживяване работата на Стопанската камара, което се подкрепя от премиера Владо Бучковски, който заедно с вицепремиера Минчо Йорданов и икономическия министър Стевчо Якимовски присъстват на събранието. Йорданов критикува мениджърите на държавните предприятия и фондовете, които според него не се отнасят достатъчно отговорно, заради което вече са започнали промени в някои части от функциите на Стопанската камара.“Ролята на камарата за обезпечаване на информации със значителна стойност от вътрешната и световна икономика, особено за системната законова регулатива от интерес на стопанството, за развойни проекти и възможностите за инвестиране, е важна за конкретизиране работата на стопанските ръководители. С извършването на определени обществени овластявания, които държавата е поверила на оторизираните органи със закон или друг нормативен акт, значително се увеличва дейността на стопанските субекти. Надяваме се с новата организация Стопанската камара да осъществява сътрудничество с всички субекти, включени в промоцията на възможностите на македонската икономика. От друга страна, с привличането на местните и чуждестранни инвеститори, с напредъка и промовирането на бизнес–климата в страната, подтикване и развитие на икономическото сътрудничество с други страни, се създават възможности за по-бърза развойна македонска икономика, подобряване условията за откриване на нови работни места и повишаване на жизнения стандарт. С развойните цели за прием в ЕС и НАТО, пред македонската икономика се разкриват по-широки възможности за действие” -изтъква в словото си премиерът Владо Бучковски.
VI.Македонска православна църква
Първата официална среща между представителите на Македонската и Сръбска православна църква след захлаждане на отношенията преди близо две години, ще се състои на 20 март в Скопие, където се очаква да пристигнат Черногорско-приморския митрополит Амфилохие и Бачкия митрополит Ириней. Двамата ще представляват сръбския патриарх Павле. Домакини ще бъдат Преспанско-пелагонийския митрополити Петър и Дебърско-кичевския митрополит Тимотей, които Синода на МПЦ определя за преговарящи със СПЦ. Паралелно с подготовката на тази среща, МПЦ води интензивна дипломатическа активност с Вселенската патриархия, поради което е възможно в края на този месец в Цариград да има среща на ръководството на МПЦ с вселенския патриарх Вартоломай.От насрочената среща с представителите на СПЦ не се очаква сериозно позитивно развитие в отношенията между двете съседни църкви, тъй като и самите владици не са овластени за същински преговори. Надеждите са поне да не се стигне до допълнително изостряне на отношенията.Това означава, че двете страни трябва да подходят внимателно, за да не се възползва от ситуацията нерегистрираната в Македония църква. Окрилени от неофициалните информации пристигащи от Белград, че групата сръбски владици, които добре познавали генезиса на спора с МПЦ, този път били заинтересовани за преодоляване на откритите въпроси между двете църкви. Това не означавало, че СПЦ автоматично е подготвена за отстъпки, но било повече от ясно, че в бъдещите преговори ще има компромисни решения, приемливи за МПЦ и СПЦ. Новата ситуация в Гръцката православна църква, където заради шокиращите сексуални и финансови скандали, в които са замесени и десет владици (обществеността настоява за радикални мерки, и по-точно отделяне на църквата от държавата), е причина част от сръбските владици да се дистанцират от онези свои събратя, които са с по-твърда прогръцка ориентация. По-точно сред тях надделявало мисленето, че е нелогично да се подкрепят становищата на ГПЦ на всяка цена, особено в момент, когато сериозно се разклащало нейното влияние в православния свят. Трябвало да се има в предвид и негативния отзвук сред православните църкви и информациите за нечистата намеса при избора на Йерусалимски патриарх, който бил директно подпомогнат от пратеника на гръцкия патриарх Христодулос. Сега съдът в Йерусалим лесно можел да оспори нередовния избор на техния патриарх Ириней, което може много сериозно да повлияе върху позициите на околните православни църкви в близко бъдеще.
Регистрираните фалшификации и множество нарушения и криминални инциденти по време на първия кръг от изборите за местна власт в Република Македония започват да се превръщат в синдром. Стремежа на политическите партии за спечелване на местната власт във възможно повече общини с непозволени средства беше ярко подчертан на тези избори, което влияе негативно върху имиджа на страната. Странно е поведението на управляващите конкретно в отношението им към битката за Скопие, където на първия тур опозиционния кандидат има подкрепа на 109 хиляди избиратели, срещу 63 хиляди на коалицията “За Македония заедно”. Коалиционните партньори от властта трябва да си направят извода, какво ще получат или загубят, ако застанат на позицията техния кандидат на всяка цена да остане на кметското място в столицата. “Демокрацията може само да загуби, ако по съмнителен начин се пренебрегне свободно избирателната воля на мнозинството от гражданите за избора на кмет в Скопие. Държавата и гражданите може само да загубят, ако заради една кметска позиция, макар най-мощната и влиятелна, станат заложници на една политическа опция, която е на власт”, възкликва по този повод политическия анализатор Манчо Митевски в коментарна рубрика на “Утрински весник” от 17 март. Според него управляващите трябва да имат предвид, че манипулирането на гражданите с тяхната свободно изразена воля ще задълбочи пропастта на и без друго “екстремно разделеното македонско общество”.Специалния европейски представител в Македония -Михаел Салин, директно и без заобиколки изказва пред македонската общественост препоръката на международната общност. “Европейския съюз е изненадан и разочарован от случилото се в първия кръг на местните избори” -заявява Салин, като добавя, че ако нещата във втория тур не се поправят, това може да се отрази зле на Македония. ”Ако навреме не се осъзнаете, не само няма да има място за сядане във влака на Европа, а ще ви изхвърлим и от железопътната линия”. Това предупреждение на евродипломата, което на практика е истински шамар, би трябвало да осъзнае македонския политически елит и да подходи към него с цялата си сериозност и отговорност. Доколкото и в бъдеще се игнорират подобни сигнали, македонските политици, преди всички тези от управляващите, ще трябва да понесат цялата отговорност за неуспеха на изборния процес, както и за неспособността да се организират честни и демократични избори. Не може премиерът Владо Бучковски да обвинява опозицията и определени политически субекти за извършени нередности и безотговорно отношение, или Радмила Шекеринска да иска смяна в съставите на избирателните комисии, оправдавайки собствената партия от каквато и да е вина. Отговорни за тази ситуация са всички политически лидери, които трябва да дадат своя принос за укротяване на страстите и възстановяване на нормалния диалог. Република Македония няма големи възможности за поправителен изпит. В случай на неуспех да организира демократичен избор на гражданите във втория тур, може да бъде застрашена нейната европейска перспектива.Опозицията обвини управляващите за извършен държавен фалшификат по време на първия кръг на изборите, а първите в очите на вторите са само манипулатори, които чрез създаване на напрежение, обявяване на протести и бойкоти, само прикриват своите слабости и изборния неуспех. Предупрежденията от международната общност и уверенията на македонските политици, че са разбрали за какво става въпрос и обещанията за честно и демократично гласуване, се оказват отново едно недоразумение, тъй като нещата и на втория тур на изборите на 27 март отново се повтарят. На много места гласуването е съпроводено от нови нарушения и инциденти –отбелязва в коментарите си македонската преса.
І. Актуална обстановка
Правителството на Владо Бучковски през първите 100 дни от своя мандат манифестира силно изразен оптимизъм и воля за работа. Новия премиер и неговия кабинет изграждаше имидж за цялостно посвещение на икономическите проблеми като създаваме впечатление за една по-различна правителствена гарнитура. Това за първи път допринесе да се внуши доверие сред гражданите, че нещо реално ще се промени в позитивна посока. Но фактическата ситуация безмилостно потвърди истината, че противно на желанията за успех, конкретни резултати няма. Подобна генерална оценка беше и очаквана, предвид на факта, че 100-те дни е много кратък период, в който да се очакват радикални промени в държавата. Познавачите на македонската действителност обясняват, че страната все още е заложник на зле изградена система и без структурни промени, от които всички управляващи бягат, няма шансове за радикална промяна. Още повече, че една трета от 100-те дни на правителството бяха посветени на местните избори. А този път битката за местна власт означаваше много повече, отколкото през предишните 14 години. Новият премиер още в края на 2004 година призна, че един от най-важните въпроси за доказване на страната са местните избори. “В изборите не стартираме като аутсайдери. Напротив, вярвам, че сме фаворити в големите градове и Скопие. Именно тук ще се оценява тежестта на успеха или неуспеха в местните избори” -подчертаваше Бучковски. За съжаление резултатите от първия и втория тур, както и регистрираните многобройни нарушения, показаха съвсем друго. Македония получи остри предупреждения от международните представители, според които по време на изборите е демонстрирано насилие и гласувания с чужди бюлетини, което отдалечава страната от европейските институции.След проведената на 24 март среща с лидерите на основните политически партии премиерът, Владо Бучковски изразява недоволството си от неуспешния опит да се постигне договореност за толерантност и мобилизация за честни избори по време на предстоящия втори тур. На срещата не присъства лидерът на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груевски, за когото Бучковски заявява, че отсъствието му едва ли се е отразило фатално, но било все пак добре да чуе за какво се е разговаряло и да поема част от отговорността. “Начинът по който Груевски се опитва да ми упражни натиск е контрапродуктивен и допълнително ще усложни и без друго комплицираната ситуация, преди всичко в албанския политически блок” -заявява Бучковски. Той оценява като погрешна и тактиката на ДПА, която се заканва с бойкот на втория тур, ако не бъде приета тяхната инициатива за гласуване на закон, с който да се анулират изборите в 16 общини с доминантно албанско население в северозападната част на страната. “Неразумно е в този момента да се агитира за бойкот на изборите. Не успяхме да се изясним с ДПА, тъй като на срещата присъстваше Мендух Тачи, а не лидерът Арбен Джафери. Ултиматумът не винаги е най-доброто решение. Това, че приеха да се срещнем още веднъж подсказва, че ДПА не е затворила вратата” – оптимистично заключва Бучковски като допълва, че втория тур ще бъде поправителен изпит и всички участници в него трябва да поемат своята част от отговорността за онова, което ще се случи на 27 Март.
II.Вътрешна политика
Гражданите в 57 общини излизат на 27 март на балотаж, като в 12 общини предстои прегласуване на първия тур за кметове и съветнически листи, както и повторение на изборите за кмет в Скопие. Местни и чуждестранни авторитети отправят апел за честна и демократична атмосфера към участниците е изборите. Представители на ЕС предупреждават, че втория тур трябва да се проведе според международните стандарти във всички общини, в противен случай страната се поставя в рискова ситуация по отношение на евроинтеграционните процеси. В първия кръг на местните избори са определени 18 кметове от общо 84 общини. Коалицията “За Македония заедно” е излъчила 11 кмета, коалиционния й партньор ДУИ-3, сдружената опозиция доминирана от ВМРО-ДПМНЕ има 2 кметски мандата, ДПА/ПДП и група избиратели по един. Коалицията “За Македония заедно” има 421 съветнически места, ДУИ 206, ВМРО-Народна партия 132, сдружената опозиция 310, ДПА/ПДП 131 и 63 кандидати, издигнати от група граждани. Регистрираните от наблюдателите нередности и нарушения са от участие на шефката на премиерския кабинет в избирателната комисия, през унищожени урни за гласуване и подаване на бюлетини за трети лица, до изстрели с огнестрелно оръжие и заплахи за убийства. Кичево, Липково, Студеничани и Шуто Оризари са общините с най-много и най-сериозни нарушения. В село Моране в скопската община Студеничани, гласуването е прекъснато заради опит да бъдат вкарани в урните бюлетини за неприсъстващи избиратели, което довежда до побой между членовете на избирателната комисия и нарушителите. Подобна е и ситуацията в община Бутел. Масов побой има и в основно училище “Братство” в Тетово. На няколко места в Кичево има опити едно лице да гласува за другите членове на неговото семейство. В Липково гласуването е прекъснато заради разправии на гласоподаватели с членове на избирателни комисии. На три места в Струга е нарушена процедурата заради отказ на избирателите да се подписват. В община Кисела вода се повтаря практиката от предходните избори да се раздава брашно на ромското население в деня на гласуване.Специалния представител на Европейския съюз в Македония Михаел Салин заявява в интервю за радио “Свободна Европа”, че е изненадан и разочарован от нарушенията в първия тур на местните избори. Той оценява, че в общи линии изборите са преминали нормално в повечето общини, но на места имало множество нарушения и като цяло те са били доста по-зле от предишните избори. “След всичко онова, което се случваше на първия изборен кръг, се създава впечатление, че е по-важно да се спечели битката за община Шуто Оризари, отколкото тази за Европа” -изненадва се Салин. Той изтъква, че хората в Липково или Шуто Оризари все още не са разбрали, че правилата трябва да се зачитат и че им липсвала необходимата политическа култура и съвест. Салин изразил уверение, че през втория изборен кръг (макар практиката да показва увеличение на напрежението сред избирателите) нещата ще се коригират, тъй като в противен случай нещата ще се развият зле за Македония.“Ристо Пенов няма да стане кмет при фалшифицирани избори. Това никога не е било мой маниер на поведение и няма да бъде!” Такъв е отговорът на кандидата от управляващата коалиция и настоящ кмет на Скопие към обвиненията от страна на опозицията и независимия кандидат Трифун Костовски за извършване на държавен фалшификат. Пенов щял да изчака окончателните резултати от гласуването в първия тур и вероятно ще се откаже от борбата за столицата. Той казва, че е приел вота на скопияни. За него победата на Костовски била безспорна и не би продължил в битка в ситуация, когато на неговия опонент не му достигат 1,5 % от законовия праг за победа, а и разликата от 46 хиляди гласа в негова полза е твърде голяма.Лидерите на партиите от коалиция “За Македония заедно” осъждат по време на среща на 20 март извършените нередности в няколко общини и избирателни секции в първия тур на местните избори. В обща декларация те изразяват подкрепа на правителствената инициатива за предприемане на конкретни мерки и осигуряване на демократична атмосфера за втория тур. Предизборния щаб на независимия кандидат Трифун Костовски оценява тази декларация като още един опит за хвърляне на прах в очите на македонската общественост, тъй като управляващата коалиция упорито избягва да даде отговор на констатациите от международната общност, ОССЕ и Държавния департамент на САЩ за 10% нередности в първия тур на гласуването, което е достатъчно доказателство за фалшификат от страна на властта. От щаба на Костовски смятат, че посланиците в Македония подсещали правителството за необходимостта от цялостно изпълнение на критериите от Копенхаген. Това показвало много ясно вредата, която управляващите в стремежа си за защита на теснопартийните си интереси са нанесли на Македония по пътя й към НАТО и ЕС. От същия щаб реагират и на изявленията на говорителят на СДСМ Борис Кондарко около “издържаността на поднесените жалби от юридическия екип на Костовски до Върховния съд”. Това се оценява като “най-груб пример на намеса в компетенциите на Върховния съд”. “Същевременно питаме Кондарко откъде му е известно съдържанието на нашите жалби. Това подсказва за очевидно взаимодействие между изборните органи и ръководството на СДСМ” -заявява говорителя на щаба Мая Мухич.Така се стига до провеждане на втория тур в 57 общини на 27 март и прегласуване в още 12 общини за извършени нередности в отделни избирателни секции. Според обявените резултати от говорителят на Държавната избирателна комисия Зоран Таневски, коалицията “За Македония заедно” е спечелила 25 кметски места, доминирана от ВМРО-ДПМНЕ коалиция -17, ДУИ 7, ВМРО-Народна партия три, коалиция ДПА/ПДП едно и три кметски места са спечелени от група избиратели. Според Таневски, прегласуване на втория кръг ще се проведе в общините Кичево, Куманово, Тетово, Зелениково, Конче, Студеничани, Чаир, Шуто Оризари и Скопие. Що се отнася до община Бутел, избирателната комисия там е взела решение за анулиране гласуването в 5 избирателни секции. От имащите право на глас 1 165 943 граждани, своя вот са упражнили 614 010 души, или избирателната активност е била 52,66%. Общо от двата тура на изборите за местна власт коалицията “За Македония заедно” е спечелила 36 кметски места, доминираната от ВМРО-ДПМНЕ коалиция 19, ДУИ 11, ВМРО-НП три, ДПА/ПДП две и четирима са кметовете, подкрепяни от група избиратели.“Република Македония беше горда днес и крачи сигурно към своето европейско и евроатлантическо бъдеще. Дребните проблеми, които имахме, показаха, че в Македония има отделни лица и групи, като онези появили се в Прилеп и Бутел, които не желаят добро на страната. Но генерално от 2 057 избирателни секции, голямото мнозинство (над 99% от гласоподавателите) показа, че желаят Република Македония да върви напред към осъществяване на своите стратегически интереси” -заявява Владо Бучковски непосредствено след приключване на изборния ден. Той отправя благодарност на гражданите за създадената “демократична атмосфера”, като отдава специално признание на опозицията, която “успяла да преодолее тенденциите на отделни лица да дестабилизират страната и да изтеглят своите членове от избирателните секции”.Часове след приключване на изборния ден, коалициите “За Македония заедно” и ‘За по-добра Македония” се обявяват за победители след втория тур. По същата причина празнува и албанската ДУИ. Оценките на СДСМ и ДУИ са идентични -изборите преминаха в мирна, честна и демократична атмосфера, а втория изборен кръг показа, че е по-добре организиран и че институциите функционират. Във ВМРО-ДПМНЕ застъпват становището, че властите са се опитали да направят фалшификат, но с преброяването на повечето от гласовете постепенно се променя и настроението в опозицията, което преминава накрая в победна еуфория. Голямото задоволство на опозицията е спечелването на почти всички общини в Скопие, с изключение на Карпош, което според нея е заявка за голяма победа в столицата на 10 април. Веднага след обявяване на резултатите от партийните щабове, симпатизантите на ВМРО-ДПМЕ и сдружената опозиция се събират пред площада на столицата за да празнуват победата.Втория тур на изборите отново е съпроводен от нови инциденти и нарушения, пише македонския печат. Две лица са били задържани в кумановското село Отля. По информация на полицията, единия се е опитал да гласува за няколко души, а другия е счупил избирателната урна. В Прилеп също са регистрирани инциденти. Един час след започване на изборния ден неизвестни лица са иззели част от избирателните бюлетини, след което гласуването е било прекратено. В три избирателни секции пък в столицата Скопие неизвестни лиа са откраднали част от бюлетините и са избягали в неизвестна посока.Около 15 часа в деня на изборите коалиция ДПА/ПДП изтегля своите членове от избирателните комисии и наблюдателите си. ‘Не можем да се справим с нередностите, които се извършват. Ние своевременно сигнализирахме местните институции и международни асоциации, но не беше предприето нищо за решаване на нещата. За нашето решение информирахме международните монитори” -заявява Ернат Фейзула, член на централния предизборен щаб на ДПА
ІІІ. Отбрана и сигурност
Ексминистърът на вътрешните работи Любе Бошковски, който от няколко месеца лежи в жупанския затвор в гр.Пула, а тези дни го очаква и обвинение от Трибунала в Хага по случая “Ращански лозя”, бил “физически изчерпан, но морално и духовно готов да се защитава” -съобщава по телевизия Канал 5 бившия премиер Любчо Георгиевски. Според неофициални информации, спрямо Бошковски ще бъде повдигнато обвинение по случай “Люботен”. Двамата съпартийци са имали 30 минутна среща на четири очи, на която Бошковски изтъкнал, че няма намерение да създава проблеми в процедурата, а желае в кратки срокове да се яви пред Триабунала и приключи с този процес, който за него е монтиран и има политически мотив. В своя защита той щял да ангажира един хърватски и двама македонски адвокати.Бившият телохранител на трагично загиналия президент Борис Трайковски -Йохан Тарчуловски, на 16 март е екстрадиран екстремно от Скопие в Хага като обвиняем, че с одобрението на Любе Бошковски е формирал и ръководил полицейска единица, която през август 2001 година провежда акция в Люботен, при която са убити седем души от албанска националност. На първото появяване на Тарчуловски пред съда в Хага на 21 март той отказва да разясни позицията си по обвинението за “нарушаване на законите или обичаите на воюване по случая Люботен”. Тарчуловски използва възможността да се изкаже по това обвинение в срок от 30 дни, съгласно правилника на Трибунала. Това свое решение той обосновавал с необходимостта да даде своите показания пред избран от него адвокат, а не в присъствието на служебно назначена защита от Трибунала. Това ще бъде адвокат Антонио Апостоловски, с когото на 22 март провежда среща и премиера Владо Бучковски. ”Правителството се отнася позитивно към искането на адвокат Апостоловски за достъп до определени документи от съответните държавни органи, с цел да се обезпечи правната защита на обвиняемия Тарчуловски” -се съобщава от кабинета на Бучковски. До министерството на правосъдието е постъпило искане за покриване на разходите, които семейството на Тарчуловски ще направи при посещението в Хага. Правосъдното министерство предоставя предложение за покриване разходите за по четири самолетни билета в две посоки и по две нощувки срещу всеки билет за семействата на Терчуловски и Бошковски.Бившият съветник на Любе Бошковски в МВР- Зоран Кръстевски, планира организирането на протестен митинг пред Върховния съд в Скопие, който е в подкрепа на обвинените в случая “Ращански лозя”. “Протеста няма и не трябва да има никаква политическа конотация” –категоричен е Кръстевски. Ръководеният от него организационен комитет иска от управляващите да настояват за преместване на съдебния процес от Хага в Македония, а обвиняемите Бошковски и Търчуловски, заедно с Горан Стойков, Александър Цветков, Бобан Утковски и Митко Кикерков да се защитават без да е необходимо да стоят в ареста.Говорителят на ДПА Сюлейман Рушити съобщава, че от 17 март в Тетово неговата партия организира протести, които след това ще продължат в Гостивар, Струга, Скопие и Липково. Коалицията ДПа/ПДП протестира по повод резултатите от първия тур на изборите и иска те да бъдат обявени за невалидни в общините с доминантно албанско население. В противен случай коалицията има намерение да бойкотира втория тур на изборите. Според ДПА, в първия изборен кръг са регистрирани над 1000 инцидента в Западна Македония - нарушения на изборния процес и упражнен терор на населението от страна на престъпници и полицаи. Зам.председателя на ДПА Мендух Тачи потвърждава, че косовския командир Йетони (Назван Йекан) е отвлякъл представителя на тяхната коалиция в избирателната комисия в Тетово.
IV.Външна политика
Гръцкото правителство е замразило двустранните си отношения със Скопие заради проблема с името на Македония -пише македонския в.”Вечер” от 26 март. Решението за замразяване на отношенията не се афишира официално, като Атина “се преви на добър съсед” пред международната общественост, заинтересована от просперитета на региона. В същото време отношението между двете страни на практика са прекъснати, след като САЩ призна Македония с конституционното й име -отбелязва вестникът, като допълва, че по всички възможни начини Гърция оказвала натиск да се приеме името на Нова Република Македония Скопие и е в непрекъсната дипломатическа офанзива в ЕС и САЩ. Гръцкия премиер Костос Караманлис през третата десетдневка на м.март беше на обиколка в страните от ЕС, за да ги убеди, че Македония не трябва да бъде призната с конституционното си име. Веднага след това външния министър Петрос Моливиятис заминава за САЩ с мисията да убеди американската администрация да оттегли решението си от края на миналата година, с което обяви признаване конституционното име на Република Македония.Гръцките дипломати от Канцеларията за връзки в Скопие продължават да покриват с черни лепенки кода “МК” на регистрационните табели на своите служебни автомобили, независимо от направените през последните месеци осем официални предупреждения от полицейските органи. Обясненията на дипломатите са, че те не са задължени да поставят този код върху регистрационните номера, тъй като страната е призната под името Бивша Югославска Република Македония. Оторизираните министерства пък твърдят, че според международните конвенции, всички чуждестранни посолства са задължени да зачитат законите в Република Македония и със закриването на кода “МК” се нарушават тези правила.Европейския парламент ще решава на нов състав на делегацията за сътрудничество с Македония, тъй като в средата на м.март нейният зам.председател Йоргос Караджаферис си е подал оставка. Според парламентарни източници, Карджаферис е трябвало да се оттегли от този пост заради множество реакции, предизвикани от неговото поведение по време на първото заседание на 15 декември, когато е правил скандали с всички, които са употребявали името Република Македония. Искането за решение на нов състав на делегацията на Европейския парламент е лансирано от премиера Владо Бучковски по време на последния му престой в Брюксел, което било подкрепено от няколко парламентаристи. Мотивът е бил, че страните от ЕС не са представени пропорционално, а Гърция имала трима парламентаристи в делегацията, като два от тях са на възловите две позиции -председател и зам.председател.Република Македония и страните членки от ЕС ще си разменят класифицирана информация от най-различни области. Това е предвидено в Спогодба, подписана на 25 март от представителя на ЕС в страната Михаел Салин и директорът на Дирекцията за опазване на класифицираната информация Стоян Славевски. Това е втора спогодба, след подписаната през 1996 година с НАТО. В момента Македония преговаря за подписване на такава спогодба със съседните страни Албанкия и България.По време на срещата между Симеон Сакскобургготски и Владо Бучковски в София на 24 март са актуализирани проектите за разкриване на новите три ГКПП Берово-Сандански, Пехчево-Симитли и Делчево-Невестино. “Ние сме особено заинтересовани за това, тъй като България ще бъде член на ЕС от 1 януари 2007 година” -отбелязва в коментара си Бучковски. Той оценява като добри двустранните взаимоотношения в икономическата сфера и работите по проектите от взаимен интерес, като реализирането на проекта АМБО. “Надявам се, че чрез съвместните ни усилия ще подобрим инфраструктурата и по-точно пътищата между София и Скопие и ж.п. линията Гюешево -Деве баир, които да бъдат изградени с ваш проект и подкрепа. Това може да стане чрез търсене на стратегически инвеститори, които да подпомогнат завършването на ж.п. линията… Българските инвеститори трябва да намерят своето място в Македония, тъй като те са запознати добре с обстановката” -заявява Бучковски.Симеон Сакскобургготски също подчертава след срещата “отличните двустранни отношения” като посочва, че премиерът Бучковски в много кратък срок посещава България за трети път. Този активен диалог можел да доведе само до добри резултати, допълва българския премиер.Бучковски заявява още, че отношенията между двете страни никога не са били на такова добро ниво. По думите му, добрият климат ще бъде използван пълноценно ,тъй като Македония желае да осъществи целите, които България вече е постигнала членството в НАТО и ЕС. “Имаме необходимост от вашата подкрепа в икономическата сфера и по време на официалните ни срещи най-много време отделяхме за подобряване на инфраструктурната мрежа, която е условие за развитие на по-добра комуникация между икономиките на двете страни” -отбелязва Бучковски.Същия ден Бучковски е приет и от българския президент Георги Първанов, който акцентира преди всичко върху напредъка в културното сътрудничество. Наскоро открития от него български културно-информационен център в Скопие и очакваното откриване на такъв македонски център в София, са много важен знак за това, че много от спорните въпроси са останали в миналото и не пречат на развитието на двустранните отношения.Под заглавие “По-топли ветрове за македонците в България”, “Утрински весник“ от 25 март коментира срещата на Владо Бучковски с “македонското малцинство” в България. Според изданието, македонския премиер се е срещнал по време на посещението си в София с представители на “македонското малцинство” и македонските студенти в България. Посочва се, че нито предишния премиер Любчо Георгиевски, ноти наследилият го на този пост настоящ президент Бранко Цървенковски, както и трагично загиналия Борис Трайковски, не са се срещали с представители на “македонското малцинство”. Те може би са смятали, че това е голям риск и такива срещи могат да повлияят негативно върху процеса на сближаване между двете страни, или пък са се страхували да не се повдигне “болния македонски въпрос”, по който двете страни имат различна гледна точка. Изданието коментира, че отговорът на Сакскобургготски на въпроса дали знае каква националност живее в Македония, е вдъхнал надежда на представителите на “македонското малцинство“ в България. Българския премиер споделя, че “това е въпрос на миналото и че двата народа трябва да гледат към бъдещето и към Европа, а всеки човек по националност е такъв, какъвто сам се чувства и определя”. Нещо, което дотогава нито един български политик не беше казвал, когато става въпрос за македонците -посочва “Утрински весник” . Изданието отбелязва, че с изявлението на българския премиер няма да бъдат преодолени проблемите с “македонското малцинство” в България и че Симеон Сакскобургготски е израснал в друга среда, в демократична Европа, няма комплекс във връзка с Македонския въпрос и миналото, поради което неговият отговор бил очакван.Двустранните отношения, възможностите за интензивиране на икономическото сътрудничество и интеграция в НАТО и ЕС, са темите на разговор между Владо Бучковски и неговия хърватски колега Иво Санадер на 29 март в Загреб. По информация от МИА, след срещата Санадер е заявил, че между двете страни няма открити въпроси, а съществуват добри приятелски отношения, основани на партньорството от миналото и в името на общия интерес за бъдещето. Той подчертал, че Хърватия подкрепя Македония в очакванията й да получи статут на страна-кандидат за членство в ЕС до края на годината. Санадер е убеден, че и неговата страна в скоро време ще започне преговори за членство в Евросъюза.Бучковски оценява, че в интерес на Македония е Хърватия по-скоро да започне преговорите, с оглед на това, че като първа страна в региона ще трасира пътя на останалите. Той обяснява, че със закъснението на началото на преговорите не трябва да се смята, че някоя друга страна в региона може да изпревари в този процес, тъй като ЕС спазва принципите на индивидуалните постижения на всяка от държавите.
V. Икономика и финанси
Световната банка одобрява кредит от 14 млн. долара за Проекта “Кадастър на недвижими имоти и регистрация в Македония”. Той трябва да подпомогне правителството в неговите усилия за подобряване на бизнес-климата и облекчаване работата на чуждестранните и местни инвеститори. Несигурността в собствеността на недвижимите имоти е една от основните спирачки за инвестиции в Македония. Доверието в регистрационните и кадастрални данни е спаднало до минимум. Предизвикваните трудности и некомпетентно регистрирани данни имат негативен ефект върху инвестициите в частния сектор и въобще в развитието на икономиката. Много транзакции на поземлените парцели не се регистрират и данните в кадастъра и другите институции (съдилища и нотариуси) са недоокомплектовани и остарели. Това довежда до несигурност в доверието към пазара на недвижими имоти. Преимуществената цел на проекта е да променя сегашната ситуация с изграждане на ефикасен кадастър за недвижимите имоти и система за регистрация, което ще доведе до по-пълноценно развитие на пазара на имотите.В наскоро проведените разговори мисията на МВФ е предупредила правителството, че трябва да мисли за повишаване на данъчните стъпки. Това означавало да се увеличат определени данъчни задължения или пък да се въведат нови такива. Засега правителствения екип твърдо отстоявал позицията да не позволи нарастване на данъците, нито пък да се въвеждат нови данъчни задължения. Според участниците в преговорите, представителите на МВФ настоявали за това, тъй като на Македония през следващите няколко години ще й бъдат необходими много пари за приближаването към НАТО и ЕС. Държавата ще увеличи разходите в бюджета, а няма откъде след това да ги покрива. В предстоящите години Македония да изпълни строгите стандарти на НАТО и ЕС, от което се подразбират провеждане на силни реформи в отбраната, правосъдието, държавната администрация. Допълнителна причина за тях е намаляването на митата през тези и следващите години, обусловено от договора за Стабилизация и асоциация и членство на страната в Световната търговска организация.Правителството е изразило твърда убеденост да продаде 51 % от акциите на компанията на чуждестранен инвеститор, независимо от яростния отпор на експерти и специалисти в този сектор. Министерството на икономиката обявява прозрачност на приватизационната сделка, която трябва да приключи до края на 2005 година. Това се потвърждава от икономическия министър Фатмир Бесими, който предлага провеждането на открити трибуни с участието на международни и местни експерти за модела на приватизация и за възможните придобивки и последици от него. Той не отговаря на въпроса дали правителството все пак ще размисли за модела на приватизацията.Преподаватели от Електротехническия, Машинния и Икономически факултети и членове на МАНУ вече предупреждават, че продажбата на ЕСМ само ще трансформира този естествен монопол от държавен в частен. Според тях новия стратегически инвеститор ще има суверенно право да владее съдбата на работещите в компанията, да извършва натиск за постоянно увеличаване цената на електроенергията и да експлоатира природните ресурси -вода, въздух и въглища.От 2000 година до сега ЕСМ е заплатила за консултантски услуги над 6 млн. евро. Тези услуги са били използвани в голямата си част за проекти, които са далеч от практическа реализация и ако все пак те ще трябва да се изграждат, тогава ще бъдат необходими нови изследвания. В подобни случаи консултантските услуги в държавните предприятия служат като начин за “законно” преливане на парични средства, от които полза имат и тези които ги получават, но и онези, които ги дават.Поради високия ръст на вноса спрямо износа, дефицита в търговската размяна със земеделски производи е нараснала от 37,2 млн. долара през 2000 година, на 111 млн. долара през 2004 година. Ефектите от либерализацията във външнотърговската размяна при земеделските хранителни производи са негативни, условени основно от по-високата конкурентноспособност на чуждестранните производи на либерализирания пазар. Тези оценки са дадени по време на заседание на Сдружението за земеделска и хранително-вкусова промишленост. Според анализа на Стопанската камара на Македония, цените на земеделските производи бележат непрекъснат спад. През 2004 година те са на същото незадоволително ниво, както и в предходната.Американската компания “Ксеминекс” от Ню Джърси, спечелила търга през м.октомври 2004 година за закупуване на рудника за олово и цинк “Злетово” от Пробищит, извършва последни подготовки за рестартиране на производството. Според информации от компанията, той ще започне работа в средата на м.април, като на работа ще бъдат повикани между 350 и 450 миньори. От “Ксеминекс” информират, че по време на тримесечната подготовка за рестартиране на рудника най- много време било използвано за обновлението на флотацията и дробилната техника, а изцяло били подготвени за работа и галериите в мината. В подготовката били ангажирани 130 миньори. Големи проблеми е имало с подпочвената вода, отстранена с денонощни изпомпвания. Американската компания е поела ангажимент да назначи на работа 500 миньора през 2005 година и още 1000 за следващите три години. Тя гарантирала и поетите обещания за инвестиции в размер на 10,2 млн. долара, които ще бъдат вложени през първите три години от закупуването на рудника.

http://www.vmro.bg/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=26&page=2

No comments: