Sunday, June 04, 2006

Юни 2005

През първия летен месец от настоящата година обществеността в Република Македония се вълнува преди всичко от проблемите във вътрешно-политически и икономически аспект. Тревожни са сигналите за продължаващото обедняване на по-голямата част от гражданите на страната и липсата на реални перспективи за бързо икономическо оживление. Това се усеща не само от обикновените хора, но такива са и оценките на не малко чуждестранни социологически центрове и международни финансови институции. Въпреки негативната картина, правителството на страната под ръководството на премиера Владо Бучковски се опитва да представи нещата в по-друга светлина, заявявайки недвусмислено правилността на своята политика и убедеността за добрите перспективи в близко бъдеще. Но това се приема от обществеността само в сферата на добрите пожелания, продължаващи години наред и от предходните правителства.След временно успокояване на страстите между основните етноси, в някои райони на страната обстановката по линия на сигурността отново се изостря и то именно в този аспект. Зачестиха случаите на директни сблъсъци между униформени полицаи с екстремистки настроени лица от албанската популация. Една от най-горещите точки продължава да е тази в близкото до столицата село Кондово, където срещу повишената активност на МВР за арестуване на участниците в миналогодишните събития около прилагане на закона за новата териториална организация, се възобновява въоръжения отпор от местни екстремисти.В по-позитивен план се представя ситуацията във външно-политическите активности на страната, макар че резервите на някои страни-членки на Европейския съюз за бъдещето му разширяване се приемат с известно огорчение и основателни съмнения за безспорна бъдеща евроинтеграция на Македония.Ето и по- важните събития от разглеждания период:I. Актуална обстановка
Партиите от сдружената опозиция “За по-добра Македония” провеждат на 12 юни среща в Скопие по повод 1000 дни от управлението на СДСМ. Оценката на опозиционните лидери на настоящата власт е, че тя не е изпълнила своите обещания и губи сериозно доверието на хората, корупцията и престъпността завоюват трайни позиции. Правителството няма концепция да изведе страната от “настъпилата външна изолация и вътрешен хаос”. Срещата се провежда при закрити врати, без допуск на представители от медиите. Още преди нейното начало, лидерът на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груевски обвинява премиера Бучковски, че сериозно е нарушил законите с изявленията да започне предизборна кампания още през м.септември тази година, а парламентарните избори са едва година след това. Груевски се заканва да посочи всички грешки на правителството, независимо от убедеността му, че следващата есен настоящата власт ще загуби изборите. “Ние трябва да видим, заявява преди срещата другия опозиционен лидер Стоян Андов, как при следващите 12 месеца да накараме правителството да предприеме конкретни стъпки, преди всичко в икономиката. Тревожно е, че правителството не само няма концепция за преодоляване на кризата, а има и свои вътрешни противоречия, което трябва да се знае от всички. Като опозиция ще дискутираме и въпроса за състоянието в процеса на евроинтеграция. Очевидно е, че настоящата ситуация в страната не е добра, но независимо от всичко имаме определени шансове и като опозиция ще настояваме правителството да работи отговорно и да не се опитва да върши действия, които нямат връзка с нашата евроинтеграция” -изтъква Андов.Докато ежедневно се води полемика дали и доколко френското и холандско “Не” на Европейската Конституция ще забави Македония по пътя към Европа, до страната пристига по-лошата вест, че тя е последната по степента на икономически ръст в сравнение с останалите държави от региона. Статистическите данни за Европейската банка за възстановяване и развитие неумолимо показвали, че дори Албания и Босна и Херцеговина са успяли през 2004 година да осъществят ръст от 5 % на БВП, докато Македония е останала да се задушава в собствената си немощ да оживи икономиката, осъществявайки едва 2% ръст на БВП, което не може да се отчете дори за скромно.“Никой в страната не се трогна, след като “Утрински весник” обяви данните на ЕБВР, които конкретно, прецизно и ясно показват колко е бавен нашия икономически влак в сравнение с другите страни в преход”-терзае се кореспондентката на същия вестник Нина Нинеска–Фиданоска в броя му от 8 юни. В същия тон тя се учудва, че никой не се трогва и от факта, че за 2004 година в Македония са привлечени само 150 млн долара директни чуждестранни инвестиции, докато в Албания и Босна те са съответно 326 и 420 млн долара. Правителствените функционери не само отказват да поемат отговорност за лошото икономическо състояние, но се опитват да спорят дали ръста на БВП е бил 2% според данните на ЕБВР или 2,9%, както твърди официалната държавна статистика. Коментарите на управляващите са, че най-прецизни са статистическите данни от оторизираните институции в страната и затова те трябва да се считат за реални. Македонските власти забравят, че основни са реформите, за които трябва да престане само да се говори, а да се реализират на практика. Те са необходими за страната не само за сключване споразумение с МВФ или скъсяване на пътя към ЕС, а преди всичко за привличане на повече чуждестранни инвеститори, откриване на нови работни места и обезпечаване на по-добър живот на хората.Според статистически данни всяко трето семейство в Македония живее под прага на бедността, което е много висок процент за региона. По тази причина намаляването на бедността е една от основните 8 точки на Първия национален доклад “Милениумски развойни цели” (МРЦ) на Македония, представен на 22 юни в Скопие. “Основна цел на доклада е широк фронт за борба срещу екстремната бедност и нейните последици” -отбелязва професор Таки Фити, един от 60–те местни експерти, който изготвят Националния доклад и представен от него, заедно с професор Гоце Петрески. Изготвянето на доклада за МРЦ е задължение на Македония съгласно подписаната от страната Милениумска декларация на ООН през 2000 г.Освен борбата срещу бедността, която в различна степен влияе върху 55,1% от населението в Македония и която според националните милениумски развойни цели трябва да се намали до 9,5% през 2005 година, доклада обхваща и постигането на всеобхватно образование, намаляване смъртността на децата до 5 годишна възраст, намаляване с ? процента на смъртност при родилките, борбата против СПИН и туберкулоза, обезпечаване на нормална околна среда и създаване на по-добри условия за навлизане на чуждестранни инвестиции до 7 % от БВП, както и увеличаване външно-търговската размяна до 60% от БВП и намаляване на търговския дефицит на 12% от БВП.Според професор Фити ключовата роля в реализацията на МРЦ ще има правителството, тъй като и без друго това е негов документ. Основна задача в тази посока ще бъде да се обезпечи увеличаване на капиталните инвестиции в бюджета, притискане на институциите за изпълнение на задълженията, борбата срещу корупцията.В своето обръщение след представянето на доклада, премиерът Владо Бучковски подчертава, че осъществяването на тези цели е дългосрочен процес и търси активна подкрепа от всички субекти, а правителството в сътрудничество с УНДП ще изготви програма за социално-икономическо развитие за периода 2006-2015 година. Бучковски свързва МРЦ и с пътя на Македония към ЕС, тъй като насоките на тези два приоритета са идентични. Координаторът на ООН в страната Фроде Мауриг заявява на презентацията, че с една от най-големите стъпки на безработицата в Европа, Македония се нуждае от реализация на МРЦ, което да доведе до развитие на икономиката, инвестиционния климат и подобряване живота на хората.Под мотото “С един процент ни огорчихте на 100 проценти”, около 10 хиляди служители в образованието, науката и културата провеждат на 22 юни двучасов мирен протест в Скопие. Група от протестиращите връчват на парламентарния шеф Люпчо Йордановски писмо, след което отиват пред сградата на правителството. Там представители на СОНК и Синдиката за отбрана провеждат кратка среща с премиера Бучковски. “Категорично заявихме, че няма да приемем правителственото предложение за увеличение само с 5 % на заплатите”-споделя председателя на СОНК Дойчин Цветановски след срещата с премиера. Той посочва, че в зависимост от изхода на преговорите с правителството, синдикатите ще вземат решение дали на 1-ви септември ще започне учебната година или учебния процес ще бъде блокиран.В писмото на СОНК, премиера и министрите за образование, култура, труд и социална защита са наречени “ученици, които са объркали пътя… Защото не сте научили най-важните лекции. Каква е разликата да управлявате в името на народа, вместо да управлявате народа? Сгрешихме, когато преди Ви оценявахме, сега даваме истинската оценка за вас, а тя е единица?”На тези предизвикателства Бучковски отговаря, че мотото на това правителство е да се решават проблемите, а не да се създават нови. Чрез натиск с провеждане на стачки не се решават проблемите. Той изразява готовността на правителството да решава проблемите и исканията на СОНК поетапно през настоящата и следващата 2006 година. Според министърът на образованието Азис Положани, правителството е очаквало СОНК да се съгласи с увеличението на заплатите от 5%, което било според възможностите на бюджетната рамка. “Работещите в образованието не са най-застрашените в страната, имат нормални заплати. Протестът е легитимно право, но за нас е неприемливо, че се злоупотребява с учениците за постигане на определение цели, които нямат връзка със синдикалните искания. Отговорността трябва да понесат тези, които организират протеста” -подчертава Положени.Подялбата на Македония като общо дело на ВМРО-ДПМНЕ и ДПА, отново разбуни обществеността в страната. Лидерът на ДПА Арбен Джафери, атакуван от журналисти във връзка с изявленията му, че той и Любчо Георгиевски са подготвяли размяна на територии, хора и промяна на съществуващите граници, избягва конкретния отговор -“Сега медиите са преокупирани с нас. Преди една година Али Ахмети имал предложение за подялба, но не се съгласил. Защо и около този въпрос не се пише” -пита Джафери вместо да отговаря на журналистите. При това той цитирал известната мисъл на Даме Груев за Македония: - “Дали ужасен край или ужас без край”. Според Джафери, двамата с Георгиевски са имали големи успехи в петгодишните усилия за релаксиране на междуетническите отношения в Македония. Отговаряйки на въпрос дали и доколко е доволен от реализацията на Охридския договор Джафери изтъква: “Охридското споразумение не се реализира на практика. Ние мислехме, че с този акт ще се осъществят правата на албанците. Сега албанците са в голяма конфузна ситуация около мотивите за войната. Нямаме ясна представа от какви мотиви се водеше тази война”. А на въпроса къде вижда Македония след десет години, лидерът на ДПА отговаря така: “Има краткосрочни и дългосрочни истини. Много македонци смятат, че това не е онази Македония, за която са сънували. След десет години Македония ще бъде това, което е сега. Под европейски натиск албанците ще получат своите права, както сърбите в Косово.Това е иманентен процес, чрез който малцинствата ще реализират своите права. Винаги съм казвал, че мултиетническите общества са нестабилни и бързо навлизат в кризи. На Балканите международната общност предлага по различни решения. Нека да приемат Македония в ЕС и тогава проблемите в междуетническите отношения ще отпаднат. Моята позиция е и Косово да стане независимо и без рестрикции да остане в сегашните граници. Интегритетът на Косово ще обезпечи и интегритета на Македония”.Реагирайки на дискутираната тема, Любчо Георгиевски потвърждава, че той е поставил този въпрос по време на военната криза през 2001 година. Коалиционните партньори във властта тогава смятали, че с подялбата на страната ще се избегне насилието, според обяснението на Джафери на по-късен етап. Георгиевски още през 2003 година в своя колумна статия изложи своя план за подялба на страната. Той открито поиска връщане тезите на академиците за размяна на населението и територии, разграничаване на македонци и албанци чрез размяна на финансови средства и имотни блага. “Нашия интерес е етническо спасение на Куманово, Скопие, Кичево и Струга, което подразбира изселване на албанците от тези райони чрез размяна на имотни и финансови блага”– ще се аргументира Георгиевски. В същата година в интервю за албанския вестник “Куриери”, Арбен Джафери също изложи своята идея за подялба на Македония. Той се аргументира с това, че албанците искат да живеят в обща държава.В идеите и водените разговори между Джафери и Георгиевски за подялба на държавата и размяна на територии няма елементи на престъпно деяние. По тази причина прокуратурата няма намерение да повдига обвинение срещу двамата. Правните експерти също са съгласни, че против Георгиевски и Джафери не би могло да се повдигне обвинение, за дадените изявления, тъй като това влиза в сферата на вербалния деликт и представлява нарушение на конституционния принцип за свобода на словото.
II.Вътрешна политика
Албанското знаме да се употребява само в общините, където албанците в Македония са мнозинство, заявява зам.министърът на правосъдието Субхи Якупи на пресконференция, на която се прави презентация на Проекто-закона за употреба на символите на етническите общности. За Якупи няма нищо спорно във възможността в общините да се употребяват знамена на други държави, тъй като това било позволено от конституционните разпоредби, Рамковия договор, а по този конкретен въпрос били водени консултации с чуждестранни експерти, при което законовото решение получило цялостна подкрепа. Якупи остава открита възможност този Проекто-закон да претърпи изменения в парламента, в посока на исканията на опозиционните албански партии знамето да може да се употребява и в общини с над 20 % застъпеност на тази етническа общност, както и да бъде оспорван от Конституционния съд, особено в частта за употребата на знамената на други държави. Етническите общности в Македония имат право да употребяват знамето в личния живот и при провеждане на културни, спортни и други организирани прояви. При частна употреба се оставя възможност на етническите общности това да става само по отношение на знамето на техния етнос, без държавното знаме. Посочва се и начина на поставяне знамената на етническите общности.Три месеца след местните избори, Общинския съвет в Скопие продължава да тъпче на място. На дългоочаквано заседание на 16 юни, което трябва да има предимно работен характер, общинските съветници не успяват да поемат необходимия ритъм, поради което те се занимават с несъществени проблеми. С новото териториално устройство двуезичността навлезе като принцип в местния парламент. Председателя на ОбС в Скопие Благоя Чоревски обявява, че това конституционно право ще се реализира засега с преводачи, докато не се подсигури техника за силмултантен превод. Използването на живи преводачи обаче довежда до конфузни ситуации и на практика блокиране работата на местния парламент. На заседанието присъства и кмета на столицата Трифун Костовски, който открито изказва недоволството си от яловата дейност на ОбС, който все още не е формирал комисиите по отделните ресори на общината.Невъзможността гражданите да изказват непосредствено своите мнения за решения, които в парламента се приемат с Бадентерово мнозинство, предизвиква сериозен спор и сред депутатите от властта и опозицията по време на заседание на Комисията за политическа система на 6 юни. Предмет на обсъждане е новият правителствен закон за провеждане на референдум. Законът предвижда допълнителен референдум на държавно ниво да не може да се разписва по въпроси, за които парламента решава с мнозинство от общия брой депутати, при което трябва да има и мнозинство от депутатите, които се числят към малцинствени етнически общности. Именно това изискване на закона предизвиква противоположни позиции сред депутатите, но в крайна сметка предложението за нов закон за провеждане на референдум е подкрепен единодушно в Парламентарната комисия, с изключение на въздържалата се депутатка Силвана Бонева от ВМРО-ДПМНЕ.Между ръководствата на СДСМ и ЛДП са започнали преговори за ново съотношение при разпределение на листите с кандидати за следващите парламентарни избори. Известно е, че в бъдеще няма да важи формулата от 3 към 1 в полза на СДСМ прилагана през 2002 година. Говори се за увеличаване квотата на социалдемократите в съотношение 4 към 1, която между впрочем и в момента се реализира мълчаливо на практика. Източници от СДСМ съобщават, че не се изключва възможността Владо Бучковски да поиска от лидера на ЛДП Ристо Пенов дори увеличение от 5 към 1 в полза на социалдемократите.Ръководството на СДСМ прави опит да минимизира появилите се сериозни вътрешни противоречия по време на годишното партийно събрание, които са резултат на прикрития сблъсък между президента Бранко Цървенковски и неговия наследник на лидерската функция, премиера Владо Бучковски. Независимо от това, че на събранието двама от делегатите един, от които е член на най-висшия партиен орган (Председателството), си разменят много остри обвинения, официалното становище на социалдемократите е, че в партията не съществува сблъсък на “Бранковисти” и “Бучковисти”. Говорителят на партията Борис Кондарко заявява на 14 юни по този повод, че няма никакво основание да се смята, че партията е разделена между привърженици на бившия и на настоящия лидер. Генералния секретар на СДСМ Николай Кюркчиев също отрича в партията да има противоречия.Бившия лидер на социалдемократите и настоящ президент Бранко Цървенковски бил обвинен на събранието от страна на делегат от Прилеп в арогантност и отсъствие на сътрудничество със СДСМ.Симптоматично е обаче, че “Бранковистите” Игор Ивановски и Наташа Савова влизат в залата, където на 12 юни се провежда събранието, едва в края на изказването на Владо Бучковски. Ивановски и Савова са членове на Председателството и едновременно с това на възлови постове в Кабинета на президента.Оценките на запознати с обстановката в СДСМ са, че за да осъществи цялостен контрол над партията, Владо Бучковски ще трябва постепенно да се освободи от хората, които Цървенковски му е оставил в наследство при освобождаване на лидерския пост. Ивановски и Савова вече се смятат за пасивни членове на председателството, което влиза в противоречие с изискванията на Бучковски за по-голяма динамичност и активност на партийното ръководство.
III.Отбрана и сигурност
Ситуацията в Кондово е по-сложна отколкото миналата година, а дали ще стигне до въоръжен сблъсък, ще зависи от полицията. Това заявява Агим Красничи, водач на въоръжената група в Кондово, пише македонския вестник “Дневник” от 9 юни.След седем месеца близкото до Скопие село за втори път е източник на нестабилност в страната. “Миналата есен се договорихме с Али Ахмети да не влизат специални части в селото. Но противно на споразумението тази седмица в Кондово влязоха четирима от специалните части, които носеха два автомата “Калашников” със себе си” – заявява Красничи. Той обяснява, че са отвели полицаите в гората, но не са ги малтретирали така, както трябвало при подобна ситуация. “Държахме ги около два часа и в разговора признаха, че им било наредено да ме арестуват, но извън селото” -обяснява Красничи. Той отхвърля спекулациите, че Али Ахмети му се обадил и е искал от него да освободи задържаните полицаи. “Ако Ахмети се беше обадил, нямаше да ги пусна. Ние не искахме никакви проблеми, но трябваше да направим това” - твърди Кресничи. Той посочва, че до този момент не са изпълнени техните искания да се приеме нов закон за амнистията, да се осигурят специални права за семействата на загиналите и ранени членове на Армията за национално освобождение (АНО), както и да се осигури свобода на движение.Според македонското МВР, кризата в Кондово е вече минало. Мисията на ЕС “Проксима” обаче предупреждава властите в Скопие да бъдат предпазливи, защото Кондово лесно може да се мултиплицира на картата на етнически разделената и все по-обедняваща Македония.В околностите на граничното село Танумевци, и по-точно между ‘Тахир махала” и “Търкалячка махала”, на 4 юли в подземен бункер полицаи са открили голямо количество експлозиви. Става въпрос за 26 сандъчета с 52 гранати калибър 120 мм и 45 капсул-детонатора. Разследването в МВР показвало, че експлозивите са заровени там през 2001 година по време на военната криза.Само за десетина дни в началото на месец юни при отделни инциденти в няколко града на страната са нападнати дванадесетина и ранени десетина униформени полицаи. Независимо, че мотивите за инцидентите са различни, общото в тях е, че зачестяват случаите на нападения над служебни лица по време, когато те извършват своята професионална работа.Главния прокурор на Трибунала в Хага Карла дел Понте обвинява македонските власти, че не искали да приемат връщането на четирите случаи за военни престъпления, които Трибунала реши да не разглежда. Правосъдният министър Мери Младеновска-Георгиевска и главният прокурор Александър Пръчевски правят опит на 16 юни да отхвърлят обвиненията, отправени от Карла дел Понте. По случая реагира и бившият главен прокурор Ставре Джиков. Той смята, че дел Понте е пристрастна и необективна още при предаването на петте случаи за обвинения за военни престъпления от Македония през 2001година.Любе Бошковски да остане в затвора в Шевенинген до началото на съдебния процес. Доколко все пак бъде допуснат да се защитава на свобода, неговото място може да бъде затвора в Пула (Хърватия), но не и в Македония. Такъв е апела на обвинителите от Трибунала в Хага до Съдебния съвет. Тези нареждания са издадени, след като бяха поднесени исканията и гаранциите от адвоката на Бошковски -Драган Годжо, внесъл три жалби до съда в Хага. В тях той оспорва легитимитета на Трибунала да съди неговия клиент, оспорва формулата на обвинителния акт и настоява Бошковски да бъде освободен от затвора. Отговаряйки на тези три жалби, Трибуналът в Хага апелира до съда те да бъдат отхвърлени, позовавайки се на различни аргументи.Македония е държава за транзит и дестинация за жени и деца, жертва на търговия с хора за сексуална злоупотреба, които идват от бившия Съветски съюз, Източна и Югоизточна Европа. Голям брой жертви транзитират през Македония за Западна Европа, където с тях се извършват злоупотреби. Македонските жени продължават да бъдат предмет на търговия вътре в страната и в западни държави, независимо от полаганите усилия това да се ограничи.Такава е генералната оценка за Македония, изнесена в годишния доклад на Държавния департамент за търговия с хора за 2004 година. От първа, Македония се е преместила във втора група на рисковите страни, заради слабия напредък в заздравяване на мерките и активностите за предотвратяване на търговията с хора, а като основна причина се посочват съществуващите недостатъци на съдебната система, които не дават възможности за съответна и ефикасна борба, осъждане и вкарване в затвора на лицата, които директно или опосредствено са замесени в нелегалната търговия с хора. Като пример се посочва случая с известния сводник Дилавер Бойку. Слизането на Македония в по-долна категория се обяснява като последица от факта, че не е успяла да демонстрира подобряване и реализиране на приетия през 2004 година нов Закон за борба срещу търговията с хора. По тази причина в доклада се отправят препоръки към македонското правителство активно да развива и реализира Националния план за възпрепятстване проявите на корупция, свързана с тази проблематика.
IV.Външна политика
Апликацията на Република Македония за членство в ЕС, подготовките за получаване на оценка по тази апликация, регионалното сътрудничество и въпросите от областта на външната политика на Евросъюза, са темите на разговор между македонския премиер Владо Бучковски и еврокомисаря по разширяването Оли Рен в началото на м.юни във Финландия.“Ние подготвяме оценка за апликацията за пълноправно членство в ЕС, като планираме да я финализираме до края на годината и своевременно да започнат преговори за неин прием в ЕС. Вашата страна се сблъска с кризата през 2001 година, решена с приемане на Рамковия договор, чрез който се предложиха и мерки за процеса на децентрализация и се осигуриха правата на етническите общности. Последните години страната постигна значителен прогрес в стабилизацията и реформите, за което изказвам позитивна оценка и похвала” - заявява Рен на обща пресконференция с Бучковски. Македонския премиер е на частно посещение на комисаря Оли Рен, опитвайки се да реализира нови форми на сътрудничество, чрез придобиване на нови съюзници по пътя на Македония към ЕС.Във връзка с възможността френското и холандско “Не” на Европейската конституция да повлияе върху процеса на проширяване на ЕС, еврокомисарят Оли Рен дава негативен отговор. “Ние трябва да се придържаме към нашите актуални шансове за присъединяването на Западни Балкани към ЕС, страните аспиранти да изпълнят критериите и да не се възпрепятства процеса на разширяване на Евросъюза”- заявява Рен. Отговаряйки на същия журналистически въпрос, с акцент на влиянието на интегрирането на страните от Западни Балкани в ЕС, премиерът Бучковски споделя, че Македония очаква ясни сигнали за продължаване на процеса. Той очаква също и позитивна оценка за апликацията, тъй като това, според него, би било добър сигнал за целия регион и преди всичко тласък да продължи промоцията на европейските ценности по пътя, водещ към интеграция в ЕС.“Ние направихме своето. Подкрепяме процеса на разговорите в ООН, но приехме свое национално решение около този въпрос, като признахме конституционното име на Македония”. Такава е заръката на подсекретаря по политическите въпроси в Държавния департамент и бивш посланик на САЩ в Гърция -Николас Бърнс, до външния министър на Македония Илинка Митрева по време на среща в сградата на Държавния департамент. За кратко на срещата присъства и държавния секретар на САЩ Кондолиза Райс. Американската позиция е реакция на изявленията на Митрева, че Македония държи на двойната формула за решаване на спора около името на страната с Гърция и, че “признаването, а не промяната на Конституцията ще допринесе за стабилността на региона”. На срещата е засегнат и въпроса с демаркацията на границата. Митрева подчертала, че това е ключов въпрос за Македония и нейното приключване ще допринесе за създаване на позитивна атмосфера за отпочване на преговорите за финалния статус на Косово и за регионална стабилност. По тази причина Митрева заявява своето желание демаркацията да завърши по-бързо, но реакцията на Бърнс била въздържана. По-категорична била подкрепата на Бърнс около приема на Македония в Алианса. “САЩ не са променили становището си за НАТО. Ние ви виждаме, като страна-членка на Алианса. Нямаме все още утвърдена дата за Общо събрание, но трябва да се разгледа възможността Македония да получи покана за членство” – пояснява Николас Бърнс.На 16 юни Илинка Митрева изпълва деня си със срещи с няколко конгресмени, които трябва да бъдат ядрото на македонската лоби-група в Конгреса и съответно трябва да дадат възможност за нейна активност в законодателния орган на САЩ със своето влияние и позиции.На 22 юни лидерът на ВМРО-ДПМНЕ Никола Груевски става член на Балканския политически клуб по предложение на Любчо Георгиевски и Любиша Георгиевска. В тази вест няма нищо необичайно. Независимо от крайно влошените отношения между бившия и настоящ лидер на ВМРО-ДПМНЕ, в политиката нищо не е невъзможно, големите приятелства понякога се прекъсват, но и в нередки случаи отново се възобновяват. В своето обръщение на форума, независимо от утвърдената практика новите членове да се изказват съвсем накратко, колкото да благодарят, Круевски е говорил около 20 минути, предимно за трудностите и проблемите в Република Македония. Той е изразил също и убеденост, че на следващите парламентарни избори неговата партия ще бъде победител.Балканския политически клуб провежда в София своята осма среща, а неговата основна тема е “изграждане на инфраструктура на Балканите и неговата интеграция”. В клуба членуват известни бивши и настоящи политици от региона -Желю Желев, Сюлейман Демирел, Емил Константинеску, Киро Глигоров, Мирча Снегу, Симеон Сакскобургготски, Зоран Живкович, Любчо Георгиевски, Арбен Джафери, Любиша Георгиевски, а за нов член на последната среща е приет и българския президент Георги Първанов.
V.Икономика и финанси
Международния валутен фонд не се съгласява Република Македония да влиза в нови финансови задължения към чужди страни с оглед на това, че към края на м.април външния дълг на страната е 1,927 млрд долара. А според критериите на Фонда, задлъжнялостта не трябва да надвишава 40 % от стойността на БВП. При надвишаване на този процент страната, която в момента попада в групата умерено задължени държави, трябва да премине в категорията високозадължени, а това МВФ не иска да го позволи.Според последни данни от Осигурителния фонд по депозитите, в края на м.април т.г. спестяванията на гражданите в македонските банки са на стойност 844 млн евро, което означава по-голямо доверие на гражданите към банките. Този голям ръст от части се дължи и на факта, че през м.април се начисляват и полугодишните лихви по старите валутни депозити, но от друга страна е интересно, че тези граждани не прекратяват договорите по депозитите, а продължават да пазят парите си в банките. По данни от Народната банка на Македония, краткосрочните влогове до една година обхващат 95,4%, а тези над една година са едва 4,6 % от общата сума на депозитите.Президентът Бучковски придружаван от голяма правителствена и бизнес-делегация е на официално посещение на 8 и 9 юни в Германия по покана на германския канцлер Герхард Шрьодер. Визитата завършва с подписване на меморандум за сътрудничество между правителството на Македония и германския гигант “Симекс”. Бучковски води разговори с германския канцлер във връзка с двустранните отношения, интензивирането на икономическото сътрудничество, привличането на германски инвестиции, както и за процеса на интегриране на Република Македония в НАТО и ЕС. Той е придружаван от вицепремиера Радмила Шекеринска, министъра на икономиката Фатмир Бесими и министърът на околната среда и председател на македонско-баварското дружество Зоран Шапурич.Фатмир Бесими и члена на УС на “Симекс” АД Йоханес Фелтмайер, подписват Договор за стратегическо сътрудничество между македонското правителство и германската компания. “Симекс” навлиза в Македония. Досега имахме около 6 млн евро годишен оборот с вашата страна, но сега значително ще увеличим нашия инвестиционен ангажимент. Готови сме да окажем подкрепа за икономическото развитие и помощ на Македония по пътя на присъединяването й в ЕС” -подчертава Фелтмайер.Македонския премиер поздравява подписването на договора като подчертава, че това означава “стъпка по-близо до реализиране на намерението Македония да се превърне в атрактивна бизнес-дестинация на мултинационални компании”. “Подписания договор ни приближава към осъществяване на нашата стратегическа цел до края на 2005 година, освен “Симекс”, да привлечем още най-малко три големи световни компании, които да променят облика на Македония в желана бизнес-дестинация.На журналистически въпрос във връзка с проведената кръгла маса за европейските перспективи на Република Македония под покровителството на съветника по икономическите въпроси Теодор Вайгел, премиерът Бучковски заявява, че след посещението в Германия е станало пределно ясно, че колкото и да се труди правителството във вътрешен и международен план, ако то няма силни лобисти, съветници и приятели, трудно се достига до осъществяване на целта. “Вярвам, че ангажимента на Теодор Вайгел ще покаже, че е една от добрите стъпки, които правителството е направило през последните шест месеца”.Руската петролна компания “Лукойл” взима окончателно решение за влизане в Македония. В рамките на разработения от нея инвестиционен проект за закупуване и развиване мрежа от складове за петролни продукти и бензиностанции, ще изгради 40 нови и най-съвременни бензиностанции в страната. Първият човек на “Лукойл Македония” (дъщерна фирма на руския “Лукойл”) Андрей Михайлович, на 7 юни провежда среща с премиера Владо Бучковски и разговаря около инвестиционната програма на петролната компания в Македония. Михайлович предава на Бучковски писмо от собственика на “Лукойл” Вагет Алекпетров, с което известява правителството за разширяване на бизнеса в Македония. Руският представител заявява, че най-късно до два месеца македонската общественост ще бъде запозната с проекта за изграждане на 40 бензиностанции. Според Михайлович, за една година ще бъдат наети на работа над 500 македонски граждани, тъй като на всяка бензиностанция ще се назначат по 14 души.Договора за сътрудничество и инвестиции на петролния гигант в Македония се подписва на 14 юни в Санкт Петербург от Владо Бучковски и председателя на “Лукойл” Вагет Алекпетров.В средата на м.юни опозицията подема кампания срещу правителството като го обвинява, че се опитва да изчисти “Електростопанството на Македония” (ЕСМ) от неговите дългове, преди то да бъде продадено. Повод за това са законовите изменения, с които заемът от Европейската инвестиционна банка, предназначен за изграждане на трафопостове, възлизащ на 13 млн евро, се прехвърля като задължение на държавното предприятие за пренос на електроенергия и управление на енергийната система – МЕПСО. Финансовия министър Никола Поповски пояснва, че този кредит ще започне да се изплаща след четири години. Той е необходим на Македония, за да не остане страната извън регионалните и европейски програми за модернизация на енергийната система. Поповски все пак не успява да убеди противниците на разработената от правителството схема, според които след четири години МЕПСО няма да има капацитет да връща кредита и той ще трябва да се стовари върху новия собственик на ЕСМ.Почти всички министерства са с неизплатени сметки към ЕСМ. До средата на м.юни дългът на МО е 16.1. млн денара, на МВР 7.9 млн денара, правосъдното 5,8 млн, земеделското 3.3 млн, културното 13,2 млн, образователното 37,3 млн, на здравеопазването 25,8 млн денара. По думите на директора на дистрибуцията Благоя Стойковски, с някои от министерствата са сключени договори за издължаване на траншове, както и за разсрочване на задълженията. На онези, които откажат да сключат договор с ЕСМ. ще им бъде изключена електроенергията.Продължават и кражбите в ЕСМ, които в някои райони достигат до 30%. Най-очебийни са кражбите на енергия в Скопие, Куманово, Гостивар, Щип, Струмица, Крипа паланка и Битоля.Словенската фирма “Турбоинститут” ще изгради в Македония 20 мини ВЕЦ, за които е готова да инвестира 100 млн евро собствени средства. За осъществяване на този проект на 14 юни министъра на финансите Фатмир Бесими и директора на “Турбоинститут” Владимир Керцан подписват Протокол за изграждане на водните електроцентрали. С това се полагат основите за бъдеща подготовка и подписване на договор за концесия, според изискванията на македонското законодателство. ВЕЦ-овете ще бъдат с обща мощност 20 мегавата и ще произвеждат годишно по 300 млн КВТЧ електроенергия. Досегашното производство на електроенергия от действащите в страната ВЕЦ беше 1,5 млрд КВТЧ, а в Македония има капацитет за изграждане на 406 малки водни електроцентрали.

http://www.vmro.bg/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=31

No comments: