Sunday, June 04, 2006

Април 2005

В продължение на месец в Република Македония се проведоха изборите за местна власт. В много общини имаше балотаж и прегласувания. Международните наблюдатели са на мнение, че страната прави много малко, за да отстрани нарушенията в изборния процес. Поради такава оценка от страна на ОДИХР възниква въпроса дали ще може поне частично да се промени преобладаващо лошата картина за начина на провеждане на тези избори. Дали те са успешни или не, кой е победител и кой победен, предстои допълнително да се оценява. Но още от сега е сигурно, че тази оценка няма да бъде еднозначна, тъй като становищата на политическите участници в изборите понякога са противоположни. Най-важното все пак е каква ще бъде окончателната оценка от европейските институции. А те, според първите изявления нама да бъдат добри. Общото впечатление било, че добре организирания последен кръг на гласуване не може да промени крайната оценка.Добрата вест е, че изборите приключиха и гражданите излъчиха новите носители на местна власт, които трябва да покажат (заедно с подкрепилите ги партии), че са способни да извършат реална децентрализация на властта. Оценявайки само последния вот от 10 април, може също да се кажат добри думи. В смисъл, че може да се организират избори, задоволяващи претенциите на управляващи и опозиция, както и предоставяне на възможности за свободно волеизявление на гражданите. Властта и този път избързва с оценката, че гласуването е преминало перфектно, а премиерът Владо Бучковски заяви, че на 10 април е даден пример как трябва да изглеждат едни избори в Македония. Но оценките на наблюдателите от ОДИХР и този път са различни от тези за управляващите. Те смятат, че проблемите са останали и на това прегласуване и че е налице систематичен синдром в процедурата. Вероятно по тези причини, след реална преценка на обстановката, Бучковски говори за промени в изборното законодателство, с цел окончателно да се избегнат осъзнатите генератори на проблеми в изборните процедури. В каква посока ще бъдат тези промени, ще се види в бъдеще.Крайният резултат от изборите за местна власт не дава право на еуфорично настроение сред управляващите и опозицията. Спечелените кметски места от ВМРО-ДПМНЕ са под техните очаквания, а едновременно с това управляващите партии също нямат достатъчен повод да се чувстват победители, дори само заради загубата в трите най-важни за тях центъра - Скопие, Битоля и Прилеп. Утеха за СДСМ е това, че доминира в източната и югоизточна част на страната. Любчо Георгиевски и неговата ВМРО-НП успя да спечели само три кметски места и в крайна сметка загуби битката с неговия най-голям политически противник Никола Груевски. Безславно приключи и ДПА на Арбен Джафери, който с решението за бойкот на втория тур избра губещия вариант, като с това предостави инициативата в районите с албанско население изцяло на ДУИ. На тези избори е забелязан изключително нисък процент на гласуване. Единствено във втория тур на парламентарните избори през 1994 година активността е била по-слаба, но тогава те бяха бойкотирани от ВМРО-ДПМНЕ и Демократичната партия. Това трябва да бъде сериозен сигнал от гласоподавателите до управляващите, но и до опозиционните лидери.Последните избори промениха политическата картина в Македония. Независимо, че по традиция опозицията печели битката за Скопие при кметски избори, все пак поражението на управляващата коалиция в столицата е сериозен удар. Заедно с победата на независимия кандидат Трифун Костовски, опозицията буквално триумфира във всички общини, без Карпош, което трябва да е сериозен повод за размисъл на социалдемократите и сигнал, че тяхната политика не се подкрепя. Напротив, всички елементи подсказват за това, че хората са разочаровани от стъпките, които управляващите са направили през последните две години. Независимо от опита на техния лидер Владо Бучковски да оправдае поражението с изявлението, че спечелването на местните избори в Скопие от опозицията е добре за демократичните процеси, макар и той самият да не вярва в това. От друга страна е интересна преориентацията от гласоподавателите в Охрид, Делчево и Струмица, известни като центрове на ВМРО-ДПМНЕ, където за първи път кметските места се печелят от СДСМ. При един поглед върху общинската териториална карта на страната прави впечатление, че в почти цяла източна и югоизточна Македония, с изключение на Радовиш, Свети Николе и някои по-малки общини, през следващите четири години местната власт ще бъде в ръцете на сега управляващите. Важността на битката за Тетово беше подчертана от реакцията на победилата партия ДУИ, която непосредствено след приключване на изборния ден съобщи, че започва с консолидация на собствените си капацитети и сериозна подкрепа за реализиране на децентрализацията в спечелените 15 общини, сред които с особено значение са и кметските места в Струга, Дебър и Гостивар.
I.Вътрешна политика
Апетитната баница, наречена местна власт, след три изборни продължения и един месец гласувания и прегласувания, вече е изцяло разделена. В предстоящите четири години остава да се реализира трансфера на компетенции и ресурси, с което на практика би трябвало да започне функционирането на местното самоуправление. Доколко ще се постигне успех в процеса на децентрализация, ще зависи от способността на новите кметове. Участвалите в изборите политически партии анализират и сондират мнение за постигнатите резултати, като всяка от своя гледна точка ги оценява като по-голяма или по-малка победа.Коалицията “За Македония заедно”, доминирана от СДСМ, спечели 36 кметски места, а сдружената опозиция, водена от ВМРО-ДПМНЕ, усвои 21 общини и столицата Скопие. Партията на Али Ахмети излъчи кметове в 15 общини, а техния политически противник ДПА/ПДС, решил да бойкотира втория тур на изборите, остана само с две кметски места. Поражението на албанския опозиционен дует Джафери-Вейсели усети на свой гръб и неформалния лидер на ВМРО-НП Любчо Георгиевски, извоювайки победа едва в три общини. Независимите кандидати спечелиха битката в седем общини, но в тяхна подкрепа работеха власт или опозиция. Съюза на ромите спечели кметското място в Шуто Оризари.От голямо значение за управляващата коалиция е спечелването на изборите в крепостта на опозицията -Охрид. По-големи градове, които тя ще управлява през следващите четири години са също Щип, Велес, Струмица, Ресен, Гевгели, Крива паланка, Делчево, Виница. Най-голямото поражение за СДСМ е факта, че успя да се наложи в само една от десетте скопски общини -Карпош.За най-голяма победа на опозицията може да се смята Скопие, където ще кметува Трифун Костовски. С включването на Сарай като десета община, столицата наброява вече 506 926 жители. Сдружената опозиция, предвождана от Никола Груевски, печели и в скопските общини Гази баба, Косела вода, Център, Аеродрум и Бутел. За своя местна единица в рамките на Скопие тя смята и Гьорче Петров, където подкрепи независимия кандидат Сокол Митревски, както и Кичево с независимия кандидат Владимир Толески. ВМРО-ДПМНЕ има кметове в 14 градски и седем селски общини. Лидерът на ВМРО-ДПМНE е убеден, че е спечелил местните избори, а крайните резултати представляват цялостно делегитимиране на управляващите. Като свой аргумент Груевски посочва спечелените от опозицията 520 хиляди гласа, срещу 350 хиляди в полза на управляващите. Той вероятно включва в тази цифра и гласовете на ВМРО-НП, която победи в общините Македонски брод, Македонска каменица и Петровец.Трифун Костовски стана кмет на Скопие с 96 180 гласа, а за неговият оппонент Ристо Пенов гласуваха 26 036 души. Изразено в проценти, от общо излезлите 125 938 души по време на прегласуването на 10 април (което е 29,14 % от гласоподавателите на столицата), Костовски е подкрепен от 76, 37%, а Пенов има подкрепа на 20.67%.“Смятам, че третия кръг от изборите в сравнение с първия и втория, беше пример как Македония трябва в бъдеще да организира избори. Вярвам, че политическата зрелост демонстрирана от всички политически субекти, отличната координация между избирателните органи и МВР, доведе до това да има дребни нередности, които не влияят на резултатите. Нямахме нито един инцидент в така наречените горещи избирателни места и вярвам, че с последния кръг показахме, че Македония може, ако пожелае, да изпълни всички демократични стандарти на една държава, която претендира да бъде членка на НАТО и ЕС. Вярвам, че това ще даде основание за по-добра оценка и на представителите на международната общност, които имаха много контроверзни оценки около организацията на местните избори” -споделя оценката си Владо Бучковски , който изразява увереност, че Македония е поправила генералната изборна картина, в която светът видя страната по време на първите два кръга. Подчертавайки, че не трябва да се избягват критиките на международната общност, Бучковски допълва, че с приближаването към НАТО и ЕС, страната ще бъде наблюдавана все по-детайлно и остро. Отговаряйки на въпрос защо не е взел лично участие в прегласуването за кмет на Скопие, Бучковски казва, че след изявлението за оттегляне от надпреварата на Ристо Пенов са признали ясно, че за управляващите изборите в Скопие са приключени.Правителството с голямо внимание е приело критиките от международната общност за проблематичните измерения на местните избори и има сериозни намерения да подобри избирателното законодателство, като най-късно до три месеца ще започне процедура за промяна в регулативата. От кабинета на Владо Бучковски информират, че правителството ще подготви бяла книга за всички забележки от ОДИХР във връзка с гласуването за новите кметове и общински съветници. Корекцията на избирателното законодателство ще се прави в унисон с Акционния план на правителството, като за тази цел в правосъдното министерство вече е формирана работна група, която трябва да регистрира недостатъците на сегашната правна рамка и я доближи до европейското законодателство.“Вярвам, че забележките и препоръките от страна на ОССЕ/ОДИХР ще бъдат и задача повече с координирани усилия на всички политически субекти и с всичко онова, което имаме като Акционен план, да направим промени не само в части от избирателната регулатива, създаваща условия за такива нередности, а и с по-нататъшна постоянна акция, която се води от МВР, прокуратурата и съда, още веднъж да покажем, че и с превантивна, но и с репресивна роля, която държавата има, може да се спре изборното насилие, като една от спънките за по-нататъшното членство на Република македония в НАТО и ЕС”-заявява Бучковски преди заминаването си в Брюксел на 12 Април. Застаналите зад кандидатурата на Трифун Костовски политически партии не могат да се споразумеят кой общински съветник да бъде избран за председател на Общинския съвет в Скопие. Трима са кандидатите за този пост - Тряйко Славевски от ВМРО-ДПМНЕ, Мевлян Таири от ДПА-ПДП и Благоя Чоревски от Демократична Алтернатива. Поради ясно изразеното желание да получат председателското място, формирането на мнозинство остава неизвестно до последния момент преди конститутивното заседание на Общинския съвет. Отношението на съветническите места, спечелени от политическите партии на опозицията, управляващите и центъра е 20:20:5. Тези бройки не гарантират стабилно мнозинство, а по-скоро предполагат блокада при взимане на решения още на старта.На проведената встъпителна сесия на 14 април ОБС Скопие регистрира мандатите на 42 от общо 45 съветника, но отложи изборът за председател. Пропадат опитите на политическите партии да се договорят и обезпечат необходимото мнозинство за това важно решение. Опозиционните партии подкрепили независимият кандидат Трифун Костовски очакват от новия кмет на столицата да се намеси решително в разплитане на възникналия казус.Ден след приключване на местните избори, зам.председателката на ВМРО-ДПМНЕ Ганка Самоиловска–Цветанова подава оставка от високия партиен пост. Като основна причина се посочват различията с лидерът Никола Груевски, с когото от доста време имали нарушена комуникация. Цветанова акцентира върху различните подходи и оценки към значимите стратегически действия на партията.Свой коментар за горната вест правят от ВМРО-Народна партия, изявявайки, че “е по-добре закъсняла оставка, отколкото никаква”. Те припомнят, че през м. май 2004 година именно Ганка Самоиловска беше посочвана като една от причините за разкола във ВМРО-ДПМНЕ между Любчо Георгиевски и Никола Груевски. След президентските избори, които ВМРО-ДПМНЕ загуби, тогавашния почетен председател Георгиевски настояваше пред Груевски да смени Ганка Самоиловска, за да се “възвърне мира в къщата”.С оставката на Ганка Самоиловска-Цветанова се потвърждават “спекулациите”, които се тиражират близо два месеца около нейния бъдещ партиен статут. Те започнаха с различните визии на двамата висши функционери около профила на партиите, които се приобщават около ВМРО-ДПМНЕ в опозиционната коалиция и кулминират около избора на кандидат за кмет на Скопие. След като Груевски огласи своята визия за изборите, Ганка Самоиловска ненадейно се разболя от грип и забележимо отсъстваше от кампанията за местни избори.Източници от средите на ВМРО-ДПМНЕ съобщават, че членът на ИК на партията и най-вероятния председател на ОБС в гр,Скопие -Трайко Славевски, е смятан за фаворит като нов зам.председател на най-голямата опозиционна партия. Според статута на ВМРО-ДПМНЕ, лидерът на партията избира зам. председателите и членовете на ИК, които се потвърждават на заседание на Централния съвет. Той може да определя трима зам.председатели от членовете на Изпълнителния комитет. Като сериозни кандидати за попълване на зам.председателските места се посочват Мане Яковлевски и Любиша Георгиевски, но висши партийни източници споделят, че двамата трябва малко да почакат за такъв избор, тъй като преди това трябва да са станали членове на ИК. След оставката на единствения зам. председател на партията Ганка Самоиловска–Цветанова, ВМРО-ДПМНЕ след заседание на ЦК на12 април остава и без окомплектован 14 членен ИК. По искане на членовете на ЦК, присъстващите членове на ИК били насилвани да подадат оставки, след което най-висшето партийно ръководство взело решение за освобождаване на целия състав на ИК и след това дал мандат на лидера Никола Груевски да предложи нов състав на Изпълнителния комитет. Според източници на партията, новият състав на ИК и новият зам. председател, щели да бъдат предложени от Груевски след Велигденските празници.Преди заседанието на ЦК Груевски отново отказва да даде коментар за оставката на Самоиловска като прави изявление, че не бил доволен от ангажимента на определени членове на ИК. Тази негова оценка била повторена и на заседанието на ЦК от представителката на Унията за жени от Щип -Весна Санева. Тя отбелязала, че отделни членове на ИК не проявявали никаква активност по места, независимо,, че били сезирани от общинските комитети да се занимават с проблемите на членството в базата, или с техните локални проблеми. При това било отбелязано, че не могат да се заемат постове за стари заслуги и ако някой не работи, няма място в ръководството на партията. След този явен призив, присъстващите членове на ИК започнали да си подават оставките, а Никола Груевски позволил ЦК да разпусне целия Изпълнителен комитет. Трябва да се отбележи, че е имало и забележки за този ход, тъй като членовете на ЦК се изплашили какъв ефект ще получи подобна развръзка в медийното пространство, особено заради становището на ръководството, че ВМРО-ДПМНЕ е победило на местните избори. На заседанието на ЦК не присъства Ганка Самоиловска и членовете на ИК Сашко Кедев и Антонио Милошоски. Самоиловска оценява това решение на ЦК като добре реализиран сценарий за нейното отстраняване от Изпълнителния комитет, независимо, че в обосновката за оставката от зам.председателския пост, тя не поставя въпроса за напускане на ИК. Тя смята, че с това решение ще бъдат елиминирани от бъдещия Изпълнителен комитет всички, които имат по-различно мислене от Груевски.
II.Отбрана и сигурност
Основен съд Скопие 2 продължава на 11 април делото срещу Александър Цветков, Горан Стойков, Бобан Утковски и Митко Кикерков, обвинени за убииството на седем чужди граждани на 2 март 2002 година в местността “Рашански лозя”. Сградата на съда и самото съдебно заседание са строго охранявани от полиция. Последна дума има адвоката на Цветков - Фиданчо Георгиевски. Още в началото той посочва, че става въпрос за политически и монтиран процес, тъй като в него били замесени всички структури от властта (от тогавашния премиер и надолу) и се базира на заплахи, малтретирания и измислени свидетели.За защитникът на Горан Стойков, адвокат Александър Тортевски, този случай представлява най-тежък и най-труден предмет в македонското правосъдие, независимо, че има и по тежки случаи, като тези във Вейце, Карпалак, Бриони и дванадесетте изчезнали, които може би никога няма да влязат в съдебна процедура. Тортевски заявява, че прокурора Йован Серафимовски и съдия следователя Ваня Юрукова са присъствали на мястото, където е станал случая, но тогава не са открили нищо съмнително, и че делото било възобновено две години по-късно, когато начело на МВР е застанал Хари Костов. Според него активирането на обвинението е станало след като Костов дочакал своя братовчед да стане скопски прокурор. Адвоката е съгласен с обвинението, че ставало дума за икономически емигранти, но че те били ангажирани в АОК, и че най-добрата защита на обвинените се прави тъкмо от прокуратирата с неутвърдената идентичност на убитите. Той изпраща апел към съда, че има лека задача и че трябва само да размисля за онова, които самите те знаят и че “всяка друга присъда е в името на Хари Костов”.Правителството на Македония официализира решението си за обезпечаване на около 200 хиляди евро за покриване на част от разходите за защитата и за нуждите на семействата на двамата македонски граждани обвинени от Трибунала в Хага -Любе Бошковски и Йохан Тарчуловски. Информацията за размера на средствата съобщава правосъдната министърка Мери Маладеновска-Георгиевска. Тя споделя, че решението за заделяне на тези средства, с които се покриват и разходите за престоя на обвинените, е взето на основание искания на техните семейства. По предложение на координативното тяло за сътрудничество с Хага и защитниците, средствата ще бъдат разделяни на две еднакви части. Във връзка с възможността правителството да бъде гарант на двамата обвиняеми да останат на свобода, правосъдната министърка изтъква, че досега не са постъпвали такива искания.Висшия представител за външна политика и сигурност на ЕС Хавиер Солана има вероятност да се появи като свидетел на защитата на Любе Бошковски пред Трибунала в Хага. В изявление за предаването “Зебра”, Солана потвърдил, че “както и досега, в бъдеще изцяло ще сътрудничи с Трибунала”, като по този начин отговаря на изявленията на адвокати и юристи около Бошковски, че ще го привикат като свидетел.Засега все още Бошковски и Тарчуловски не са взели решение за адвокатите, които ще ги защитават пред Хагския трибунал. Решението на правителството за отпускане на 200 хиляди евро за защита на двамата обвиняеми до края на годината, остава без коментар, както от адвокатите, които са най-сериозни кандидати да ги представляват в Хага, така и от техните семейства, които все още са на посещение в затвора в Шевенинген. Няколко служебни адвокати, които досега се застъпват за Бошковски и Тарчуловски коментират накратко, че става въпрос за много малка сума, но избягват да се впускат в подробности, докато двамата обвиняеми не решат окончателно кой ще ги защитава.МВР ще трябва да приведе в затвора в “Идризово” новоизбрания кмет на община Шуто Оризари -Амди Байрам, след като не се е явил на 11 април за изтърпяване на четиригодишна присъда лишаване от свобода, постановена от съда в гр.Щип. Доколко Амди Байрам замине за изтърпяване на наказанието, той автоматично ще загуби кметското си място в Шуто Оризари, а в общината ще се организират нови избори. В закона за избори е записано, че всеки пълнолетен гражданин може да избира и да бъде избиран, независимо, че срещу него има съдебно решение за лишаване от свобода, но не са изчерпани докрай всички правни възможности за обжалване и освобождаване.Изпратеното от Наказателно-правното поделение “Идризово” известие, което се отнася до неявяването на Амди Байрам за излежаване на присъдата и изпратено до Основен съд Скопие – 2, пристига там на 13 април. Потвърждение за това е получено и от председателят на този съд Боян Евтимов. Според него ангажимент на съда е да изготви нареждане до МВР за привеждане на Амди Байрам в затвора. Той не коментира начина, по който Байрам ще бъде обезпечен, но пояснява, че полицията може да избере онзи подход, който е най-ефективен за нея. Един от тях е Амди Байрам доброволно да се яви в най-близкия полицейски участък, другият е да бъде придружен от полицейски конвой, а ако той откаже да се предаде на полицията, тогава е възможно той да бъде обявен за издирване.
III.Външна политика
“Известно, е че през 2006 година ще започнем преговорите за членство в ЕС”-заявява на 14 април в Загреб премиерът Владо Бучковски по време на Икономическия форум “Кран Монтана”. Там той се среща с директора на Дирекцията за разширяване на ЕС Фабрицио Барбасо, според когото процеса на присъединяване в ЕС зависи само от страната, като подчертава, че македонското правителство има капацитет да реализира поетите ангажименти. “След последните избори за местна власт освен Акционния план за реформи в правосъдието и вторият допълнителен общ проект с ЕС, нашите партньори от ЕС схващат, че Македония има допълнителна задача, която ще трябва да реализира по подобаващ начин, за да получи по-бързо съответните термини за започване на преговорите” -споделя Бучковски след тази среща.По време на визитата на 12 април в Брюксел Владо Бучковски разговаря с коменданта на сдружените сили на Алианса за Европа -Джемс Джонс и провежда брифинг на военната част в Монс. Според изнесената в медиите информация, позицията на НАТО значително е омекнала след първоначалните остри критики и изявления, че проблемите на изборите ще се отразят върху евентуален прием през 2006 година. Всъщност в НАТО има промяна само около остротата на направените критики спрямо Македония, иначе продължават да стоят зад забележките на ОДИХР и зад становището, случилото се на последните избори да не се повтаря в бъдеще. В позитивен тон е изявлението на Джемс Джонс, който споделя позицията, че в НАТО са доволни от сътрудничеството с Македония и ентусиазмът, който страната показвала в плана за реформите и около членството в Алианса, бил истински. Бучковски презентира пред Джонс приоритетните отбранителни реформи, трансформацията на военните сили, промяна в новата система за управление на кадрите и приемане на Закона за управление на кризи през настоящата пролет.Позицията на правителството на Македония по отношението на решаването на гръцко-македонския спор за името остава непроменена, а тя е двойната формула. Това твърдо становище на държавното ръководство най-напред беше изказано от Бранко Цървенковски, а на 11 април и от Владо Бучковски и външния министър Илинка Митрева. Реакциите идват в навечерието на срещата в Ню Йорк, където посредникът Метьо Нимиц трябва да съобщи официалното предложение на ООН на македонския посланик в САЩ Никола Димитров.“Ние и занапред оставаме на двойната формула -конституционното име за международна употреба и взаимноприемливо в двустранните отношения с Гърция. Готови сме и за онова, което Метьо Нимиц иска да предложи т.е. Република МакедонияСкопие, но това ще бъде добра начална основа за намиране на решение само в двустранните отношения на Македония и Гърция” – изтъква Владо Бучковски.“Не е необходимо създаване на ултимативна атмосфера или извънредна ситуация. Посредникът Нимиц не изнесе формално предложение за име на нашата държава при разговорите с посланик Димитров в Ню Йорк, а само една идея, която и по-рано беше споменавана в този процес” -заявява на 12 април Илинка Митрева. Според изявлението на Митрева, Македония остава на своята позиция и има готовност за продължаване на преговорите в Ню Йорк за разликите около името и няма намерение да ги прекъсва, особено след инициативата на Вашингтон.Изявление на председателя за външна политика и сигурност в ЕС Хавиер Солана притеснява сериозно Владо Бучковски по време на визитата му в Брюксел, с основна цел да подобри впечатлението на международната общност около изборите в Македония и увери еврофункционерите, че този епизод не трябва да бъде пречка за евентуално членство в НАТО и за позитивно мислене на ЕК около апликацията на Македония. “Солана подобри оценката около изборите, и ни утежни с онова около преговорите за името” -споделя Бучковски, който изразява убеденост, че Солана има погрешна информация за детайлите на преговорите и ще промени позицията си. Все пак на проведената пресконференция Солана потвърждава онова, което беше споделил в емисията “Зебра” и с това подчертава, че Брюксел няма време за чакане, а онова което казва, не е случайно. ”Мисля, че въпроса за името е трябвало да се реши преди години. Съществува добра воля и от двете страни да се иска решение в ООН и аз се надявам, че това ще се случи. Този въпрос не трябва да отнема време и ,надявам се, че ще се реши за няколко месеца. Вече говорих с посредника Метьо Нимиц и се надявам, че решението ще бъде взето възможно по-скоро” - обръща се Солана към Бучковски. Последният застава в отбрана на досегашната позиция, като заявява, че последната идея на Нимиц не означава и спиране на процеса на търсене на общо решение. ”Ние сме подготвени с нова енергия и конструктивен дух и занапред да търсим изход от спора. Това беше добър опит на господин Нимиц, но за съжаление неприемлив за нас” - репликира Бучковски.Генералният секретар на НАТО Яп де Хоп Схефер прави на 13 април изявление, че е запознат с предложението на Метьо Нимиц за решаване на спора между Македония и Гърция за името и очаква той да има продължение. Той избягва да отговори на въпроса защо от над двадесетина предложения досега, именно настоящия го е провокирал да заеме позиция. Схефер се разграничава от позицията, че въпроса за името не е директна отговорност на Алианса. Според него НАТО и в бъдеще ще работи по Акционния план за членството на Македония, с надеждата междувременно да бъде решен проблема с името.На 14 април европейските европарламентаристи изпълняват директивите на техните политически групи при гласуването на текстовете, с които се иска признаването конституционното име на Македония. Със 139 гласа “ЗА”, 398 “ПРОТИВ” и 26 “Въздържали се”, е отхвърлен внесения текст от датския евродепутат Андрес Самуелсен, който е от името на групата европейски демократи и либерали. В него се иска от Европейския съюз “да разгледа дали е дошъл момента БЮРМ да бъде призната под конституционното й име”. Отхвърлен беше и внесеният от групата на “Европейските зелени” текст, в който още по-директно се настоява “да се вземе предвид решението на американското правителство, на Русия и други страни, между които и страни-членки на ЕС, да признаят БЮРМ като Република Македония, с апел да се приеме без отлагане искането на правителството в Скопие”.Премахване на дискриминационното отношение спрямо унгарските граждани при издаването на македонски визи поисква шефа на унгарската дипломация Ференц Шомоги по време на посещението си в Скопие на 11 април. На обща пресконференция със своята колежка Илинка Митрева, Шомоги допълва, че на реципрочна основа Унгария ще разгледа искането на македонското правителство за облекчаване на визовия режим за пътуващите в Унгария македонски граждани. Преди това министър Митрева информира, че в разговорите със своя гостенин е поискала Унгария да либерализира визовия режим за македонските граждани в посока увеличаване на времето за престой и премахване на визовите такси. На срещата е констатирано, че общото определение и на двете страни е за по-бърза интеграция на региона в евроатлантическите процеси, а македонски експерти още през този месец ще отпътуват за Унгария, където в тамошното МВнР ще имат консултации около унгарския опит за членство в ЕС и НАТО.
IV.Икономика и финанси
“Доколко доминантните собственици на “Телеком” продължат със сегашното несериозно отношение спрямо правителството, то може да размисли дори и за продажба на своите акции в тази компания” -заявява финансовия министър Никола Поповски на 12 април, изразявайки разочарованието си от начина, по който те практикуват своята позиция във фирмата. Ако традиционно до средата на м. март всяка година “Телеком” изплаща поне 50 % от дивидентите, за тази година в държавния бюджет все още не е преведен и един денар, с което се създават големи ликвидностни проблеми в държавната хазна. “Заради това ние не виждаме в тях сериозен партньор. Доколко продължат така, правителството ще размишлява за промяна в политиката на собственост на “Телеком”, като не се изключва възможността държавата да продаде своя пакет от акции, заради факта, че сегашната собственост за нея въобще не е икономически оправдана. Не е логично за някой собственик, който притежава огромен капитал, да не може от него да формира съответна печалба” -заявява Поповски. Той допълва, че когато бил проектиран бюджета, собствениците на “Телеком” обещали, че годишния дивидент за правителството няма да бъде по-малък от предната година. По тази причина, той като финансов министър е подходил предпазливо, в държавния бюджет тою е проектирал 18 млн евро. Собствениците на “Телеком” след това казали, че има шансове за увеличаване на дивидентите, при което сумата достигнала до 42 млн евро. “Но до този момент не са съобщили колко ще бъде дивидента за правителството, нито пък са изплатили част от средствата” -споделя Поповски. Според него, ако правителството получи от “Телеком” по-нисък дивидент от проектирания в бюджета , ще трябва с ребаланса да се намалят част от предвидените разходи. Ако пък дивидентите са повече, средствата може да се използват за проекта за нови паспорти и лични карти или за инфраструктурата.“С Електростопанството не трябва да повторим същата грешка, като с “Телеком” и продажбата не трябва да бъде чисто комерсиална сделка. Основна цел на продажбата не трябва да бъде само да се вземат парите, а нейната роля е и да обезпечи условия за развитие на частния сектор в енергетиката и стандарта на гражданите” -споделя Владо Пешевски, директор на СЕАФ-Македония по време на организираната от организацията “Транспарантност” и правителството трибуна за обема и модела на приватизацията на ЕСМ. Той допълва,че правителството трябва да направи конкретни финансови проекции за цените на електроенергията, за инвестициите в сектора, за статута на работниците, изплащането на дивиденти и други. Правителството трябва предварително да реши и въпроса с по-дългосрочното снабдяване с електроенергия на големите потребители, които сега имат договори с държавата за използване на ел енергия по преференциални цени, което бъдещият инвеститор може и да не приеме.Според Пешевски, най-лошият вариант е ЕСМ да се продаде 51%. По-добре би било в Македония да остане основния пакет от 51 %, което може да се направи с продажба на акции. “На работещите в ЕСМ трябва да им дадат акции с предимство, което може да не бъде само до 10 % от капитала, а да се стигне и до 20 %” -смята Пешевски.Ситуацията с все по-големите нужди от внос, а с това и харченето на валута е достатъчен показател, че ЕСМ трябва да се преструктурира. При това, според директора на “Топлофикации” Димитър Хаджимишев, трябва да се размисли дали това да се постигне с организационно преструктуриране или с продажбата на ЕСМ, т.е с промяна на собствеността. При първият вариант трябва да се постави нов партийно необвързан мениджър, който да издигне на високо технологично ниво ЕСМ и едва след това да го готви за приватизация. ЕСМ не е задължен с кредити, а около 20 години не са правени по-големи инвестиции, поради което няма да има пречки за получаване на кредити за развойни проекти, с които фирмата да се подготви за продажба на енергийния пазар.
Изборите за местна власт вече приключиха (с изключение на община Студеничани, където предстои пети кръг на прегласуване, след поредица от тежки нарушения на процедурата) и сега надеждите на гражданите са свързани с подобряване на техния начин на живот в резултат от практическата реализация на децентрализацията в новите общини. Темата е изключително актуална и с основание вълнува в най-голяма степен обществеността. По този повод премиерът Владо Бучковски прави изявление пред новоизбраните кметове и председатели на Общинските съвети при представяне на Детайлния план за трансфер на компетенции и ресурси в процеса на децентрализацията. Срещата е организирана от министерството за местно самоуправление. На нея Бучковски заявява, че на всички новоовластени лица трябва да им стане ясно, че децентрализацията “не означава трансфер на мощ, а трансфер на сериозни отговорности от централно на местно ниво…” “ Затова за всички субекти, които директно или опосредствено са включени в новите процеси на местно ниво, повече от необходимо е да имат ясно и прецизно планиране, заедно с качествен поток на съответни информации”-заявява Бучковски. Той допълва, че независимо от сериозните предизвикателства пред новите кметове и председатели на Общински съвети, правителството е готово да партнира с всички (без изключение), тъй като от успешното приключване на трансфера на компетенции от централно на местно ниво, ще зависи дали Македония ще бъде добре оценена по пътя й към Евроинтеграция. От своя страна министърът за местно самоуправление Ризван Сюлеймани оценява, че в периода на интензивна подготовка за реализиране процеса на децентрализация, Детайлния план за трансфер на компетенции и ресурси е още една реална стъпка на правителството към ефективно преливане на компетенциите от централно на местно ниво, регламентирани със закон.“Мнозина в Европа са скептични, че Македония е способна да загърби етническите различия. Покажете, че скептиците не са прави за това” -апелира към новоизбраните кметове специалния представител на ЕС в Македония - Микаел Салин. Думите на Салин не са случайни, като се има в предвид тежките инциденти при четвъртото прегласуване в община Студеничани, оспорването на резултатите от опозиционните албански партии за целия изборен процес в северозападните части на Република Македония и временното напускане на парламента от страна на ДПА.Голям е интереса на гражданите и към случая “Ращански лозя”, който се интернационализира с факта, че бяха убити чужденци, а висши дипломатически представители и чуждестранни медии изразиха съмнения в официалната версия на македонските власти за събитието през пролетта на 2002 година. Македонското МВР през 2003 година пък съобщи, че седемте убити не са били терористи. Това беше сигнал до световната общественост, че Македония приема вината за това злосторство и наказанието спрямо убийците ще бъде нещо като компенсация за “невинните” жертви.След шестмесечен съдебен процес, не стана ясно дали шестимата пакистанци и един индиец са били терористи или не. Оправдателната присъда заради липса на доказателства не означава, че случаят е приключил. Вече има индикации от прокуратурата, че ще настоява за обновяване на съдебния процес. Доколко случая “Ращански лозя” отново започне да се протака в съдебните институции, международната общност с право ще припомни на Македония , че има проблем с реализация на правосъдието.Съдебния процес беше сериозен тест за правосъдната система и се преобрази в драма между властта и опозицията. След оправдателната присъда ставаме свидетели на триумф сред опозицията, която още в началото припозна опит на управляващите за монтиран процес, с който “да отмъсти” на отделни лица от предишната управляваща гарнитура. Така създалата се трудна обстановка от страна на управляващите не можа да бъде овладяна от правителството, което стана основание коалиционните партньори (ЛДП на Ристо Пенов) да искат обяснение за отговорността и щетите, предизвикани от съдебния процес.
I.Актуална обстановка
Премиерът Владо Бучковски прави опит да укроти разгорещените страсти между Синдикатите и Министерството на труда и социалната политика във връзка с новия закон за работните отношения. На проведената на 25 април среща в сградата на ССМ, където присъстват няколко министри, бил и министърът на МТСП Стевчо Якимовски, който за разлика от предишните дни приел без възражения забележките на Синдикатите около няколкото спорни текстове в закона. Постигнато е съгласие, че сега не е време закона да влиза в правителствени процедури, а около неговия текст трябва да започнат преговорите между социалните партньори и да се изглаждат различията. Според Бучковски, около този закон все още имало открити въпроси, но той вярва в намирането на компромисни решения, където това е възможно. Според председателя на ССМ Ванчо Муратовски, разговорите на 25 април са се водили в спокойна атмосфера, като са засегнати три теми -закона за работните отношения, продажбата на ЕСМ и закона за пенсионното осигуряване. “Представихме нашите аргументи за закона за работните отношения и обяснихме защо нашите реакции са толкова остри. Уверени сме, че процедурата около приемането на закона не завършва, а започва от днес, когато ще бъде представен на правителството само за запознаване. До края на месец май работни групи ще съгласуват становищата, като се надявам да приемем добър закон, въпреки резервите” -споделя Муратовски.В Основен съд Скопие 1 на 25 април се провежда първото заседание на съдебния процес, в който бившите и сегашни работници в компанията “Македонски телекомуникации” обвиняват правителството и искат да получат 2 % от акциите на държавата. Служителите в “Телеком” настояват съдът да вземе решение, с което ще забрани на държавата “да отчуждава, залага и разполага по какъвто и да е начин с двата процента акции от телекомуникационната компания до приключване на съдебната процедура”. Те съдят държавата, след като тя престана да зачита сключения през 2001 година договор между акционерите, в който ясно е записано, че от своя дял (общо 47 % от акциите в “Телеком”), два процента ще бъдат разпределени на работниците, съгласно изработена програма от правителството и доминантния собственик “МАТАВ”Македонските медии съобщават на 26 април, че е приключил още един съдебен процес, регистриран в т.н. Черна листа. Става въпрос за обвинението срещу бившия генерален директор на НИП “Нова Македония” Никола Тасев, директорът по маркетинг Георги Бошков, тогавашния ВРИД зам. директор на Агенцията за приватизация Душко Аврамовски, ексминистърът на икономиката Бесник Фетаи, собственикът на фирмата “БНМ” Зоран Стоянович и управителя на фирмата Гордана Кузмановска–Николовска. Всички те са обвинени за злоупотреба със служебно положение. В своето заключително слово заместник прокурора заявява, че представените доказателства недвусмислено са потвърдили извършените престъпления от първите двама обвиняеми в процеса на продажбата на НИП “Нова Македония”. Останалите четирима са освободени от отговорност поради липса на доказателства за извършени престъпления.По време на конференция за увеличаване търговската размяна между Македония и Косово, проведена на 28 април в Прищина, експертите защитават различни тези относно начина на преминаване на македонски стоки през границата. Според някои от тях, косовския пазар трябва да бъде изцяло либерализиран, заради по-доброто сътрудничество и икономическо развитие с Косово, а според други, македонските стоки трябва да се обмитяват реципрочно на внасяните в Македония от Косово. За част от присъстващите на конференцията стопански ръководители, искането за въвеждане мито в размер на 25 % представлявало възможност за попълване на косовския бюджет. “Ние сме за цялостна либерализация на търговските отношения с Македония и в същото време за по-голям контрол на търговията. Миналата година ЮНМИК наложи решение, с което нафтата от Македония можеше да влиза в Косово с 1% мито, независимо от факта, че Македония няма собствено производство на нафта. т.е “ОКТА” прави внос с толкова малък процент мито и нафтата е със същата цена, каквато се внася и от Албания, но с 10 % мито. Поради тази причина искаме уеднаквяване условията за внос на петролните продукти. В горния случай печалбата реализира “ОКТА”, а не Македония или Косово. Освен нафтата, проблем има и с вноса на плодове и зеленчуци, което застрашава косовското производство, докато Македония в голяма степен субсидира тези стоки. Именно затова настояваме за въвеждане на сериозно мито за плодовете и зеленчуците” -заявява председателя на косовския бизнес- алианс Атим Шакини.Македонските представители пък са категорични в твърденията, че митото от страна на Косово ще унищожи македонското производство с оглед на това, че пластмента на този пазар е най-голям. Презентирайки възможностите на млекопреработвателната промишленост, винарската индустрия, овощарството и зеленчукопроизводството, те смятат, че пазарът трябва цялостно да се либерализира, без да се облагат стоките с мита.
II.Вътрешна политика
Политическите партии от управляващата коалиция са категорични в твърденията си, че националните символи на Република Македония - герба, знамето и химна, няма да се променят. Офоциалното становище на албанската ДУИ е, че няма намерение да повдига тази деликатна тема за разлика от техните опоненти ДПА и ПДП, които настояват държавните символи да бъдат отражение на мултиетническия характер на Република Македония. Тяхното обяснение е, че в момента албанците не могат да се идентифицират с актуалните символи. Тази позиция на ДПА и ПДП се приема от управляващите като неаргументирана и много опасна. Тези неща не съществували като условия в Рамковия договор и тяхното реализиране щяло да предизвика вълнения и непрежение, не само сред македонския народ, но и сред представителите на другите етнически общности.По-голямата част от обществеността била убедена, че интеграцията на етническите малцинства в македонското общество трябва да стане по друг начин, а не чрез промяна на символите. Споразумението от Охрид само дефинирало, че “местните власти сами ще решават на фасадите в обществените обекти в общините да поставят държавни символи (знаме и герб), с коите се отбелязва идентитета на онази общност, която има мнозинство, като се зачитат международните правила”. Тази част от Рамковия договор ще бъде претворена в Закон за символите на етническите общности. В Министерството на правосъдието са подготвени няколко варианти за този проект, който е свързан с изразяване на идентитета. Правителствени източници съобщават, че нито се е обсъждало, нито ще се разговаря за промяна на държавните символи. Те обясняват, че в следващия период ще се приключи с реализацията на Рамковия договор с приемането на законите за употреба на езици и националните символи на етническите общности. Всяко откриване на темата за държавните символи се тълкува в правителството като опит за изметстване тежестта и прехвърляне на акцента върху чувствителната сфера на междуетническите отношения, вместо да се водят разговори за икономиката, реформите в правосъдната система и евроатлантическата интеграция.Президента Бранко Цървенковски също отхвърля възможността да се дискутира за промяна на символите. “Реализирането на последния ангажимент в Рамковия договор -приемането на закон за употреба на етническите символи, не означава промяна на който и да е от съществуващите държавни символи. На разговорите в Охрид не стана въпрос за това, че трябва да се променят държавните символи -знамето, герба или химна. Такава обвързаност не съществува в Рамковия договор” -заявява Цървенковски,Противно на неговите твърдения, лидерът на ДПА Арбен Джафери смята, че според максимата на Рамковия договор, концепцията на държавата трябва да отразява мултиетническия характер на държавата, което е ясно формулирано в договора. “какво ще правим с етноцентрическите символи на държавата, наследени от предишния период?… Химна и някои други държавни символи са етноцентрични, докато обществото все повече върви към мултиетничност. Това са процеси, които не зависят от нас, а от иманентния характер на Рамковия договор” -обяснява своето становище Джафери в интервю за “Утрински весник” от 22 април. На същото мнение е и председателят на ПДП Абдулади Вейсели. Той споделя, че “всички общности трябва да имат собствено знаме, а след това с консенсус на всички общности да бъдат определени и държавните символи”.По този повод говорителката на ДУИ Ермира Мехмети заявява, че изказаните становища от зам.председателя на партията Рафиз Алити, който настоява за промяна на символите, са негово лично мнение, а не на партията. Тя е категорична, че ДУИ няма да приеме промяна на актуалните символи, пред които сега се прекланят албанците в Република Македония.На 21 април ДПА взима окончателно решение да напусне парламента, в знак на протест срещу решението на управляващото мнозинство да не позволи дебати по тяхното предложение за анулиране на местните избори в 16 общини, където мнозинство имат албанците. “В демократичните страни опозицията има своята тежест и роля. В Македония се правят вулгарни опити да се минимизира ролята на опозицията. В парламента имахме представен проектозакон за анулиране на изборите, но с процедурни игри тази наша инициатива беше маргинализирана. Под въпрос не е нашия жест, а манупулацията с изборите. Такива манипулации имаше, при това доста екстремни, което беше доказано и от реакциите на международните институции по време на изборите” -пояснява Джафери. Той предупреждава, че ще последват и други реакции след отхвърлянето на тяхната инициатива, която била само повод за напускане на парламента.“В демокрацията съществува възможност да се действа и извънинституционално, ако институциите не дават възможност да се дискутират исканията и идеите на определени политически партии. Ние ще действаме демократично с манифестации, контакти с международните представители, с НАТО, ЕС и т.н. Ще се постараем да афишираме нашите становища, нашите оценки” -заявяват от ръководството на най-голямата опозиционна партия на албанците. В ДПА са наясно, че техния бойкот в парламента, както и преди около една година, няма да продължи вечно. Тогава те поставяха като условие за завръщане в параламента реализиране на Рамковия договор, спазване на Закона за амнистия и промяна на вече приетия Закон за употреба на паспортите. Независимо от неипълнените условия, депутатите от ДПА се завърнаха в парламента след няколкомесечно отсъствие. Този път лидерът на партията обявява, че в рамките на извънинституционалните активности няма да има никакви нереализируеми искания, а преоценка на политиката, която води актуалното правителство. “Ние смятаме, че това правителство е едно от най-слабите, което Македония е имала, и че се предлагат елементарни решения за тежки въпроси “-подчертва Джафери.Лидерът на ЛП Стоян Андов защитава от парламентарната трибуна предложението на Арбен Джафери за анулиране резултатите от местните избори в общините с доминантно албанско население. Андов смята, че албанците са жертва в тези избори, тъй като се манипулира и търгува с техните гласове. Той предупреждава управляващите, че нямат право да толерират насилие, тъй като по този начин доказват, че са негов съучастник, за да се задържат на власт. В отсъствието на депутатите от ДПА, напуснали парламента седмица преди това, предложението е изложено от Исмет Рамадани (депутат от ПДП), като един от съвносителите на проектозакона. Той защитава становището за повторение на изборите, но те да бъдат проведени от представители на ОССЕ, тъй като Македония не била способна сама да организира демократични избори.

III.Отбрана и сигурност
След повече от пет месеца съдебен процес с над 20 продължения, на 22 април са освободени обвинените в убийството на седем чужди граждани в местността “Ращански лозя”-Александър Цветков, Горан Стойков, Бобан Утровски и Митко Кикерков. Такова е решението на Основен съд Скопие 2, без да му се дава гласност. Според стличната прокуратура оправдателната присъда не е окончателна.”Обвинението ще чака да му бъде представено в законовия срок съдебното решение, след което ще внесе жалба до Апелативния съд в Скопие. В момента не е редно да се изнася информация по съдържанието на жалбата, докато експертите не разгледат детайлно съдебното решение”-заявяват от прокуратурата, според която председателката на съдебния състав Славица Попчевска е нарушила съдебната практика, обявявайки решението без необходимата обосновка, поради което не може да се даде каквото и да било обяснение какво ще обжалва обвинението.Лидерът на ПДП Ристо Пенов поиска политическа отговорност за случая “Ращански лозя” и инициира заседание на висшето ръководство на коалиция “За Македония заедно”. Тази стъпка на Пенов се тълкува в политическите кръгове, като своеобразен сигнал за разпадане на коалиционния блок, независимо, че в ЛДП отричат това. Либералдемократите твърдяха и след загубата на изборите в Скопие, че няма захлаждане в отношенията със СДСМ. От своя страна социалдемократите продължават да се въздържат от оценки по отношение на случая “Ращански лозя”.Застраховайки се, че не иска да коментира съдебните решения, Ристо Пенов все пак припомни, че има собствено мнение по отношение на “контроверзния случай”, който близо година вълнува македонската общественост и който имаше неочаквана развръзка. “Случаят Ращански лозя е топ тема в Македония една година и ако цялата македонска общественост е изправена на крака, смятам, че си заслужава ръководството на коалиционните партньори да седне на обща маса и сериозно да определи политическата отговорност. Мисля, че този случай нанесе голяма политическа вреда на коалицията. Не смятам, че това е намеса на законодателната и изпълнителната власт в съдебната, а искаме политическа отговорност”-заявява Пенов. Отговаряйки на журналистически въпрос той е категоричен, че след като случаят е измислен от тази власт и по нейно време е повдигнато обвинението, тогава всеки трябва да си понесе отговорността и ЛДП не бяга от това. Либералдемократите чрез техния говорител Наталия Велковска препоръчва на 22 април ръководството на СДСМ да поеме своята отговорност пред обвинението и в рамките на коалиция “За Македония заедно”. Това становище не е коментирано от премиера Владо Бучковски с пояснението, че “говорителят на ЛДП не е онова ниво, на което премиера или правителството да дават отговори”. Той заявява, че либералдемоктратите ще получат своя отговор от говорителя на СДСМ Борис Кондарко.Трибуналът в ХАГА ще върне на властите в Скопие четирите случая на военни престъпления по време на конфликта през 2001 година. Такова е съобщението на основната обвинителка Карла дел Понте след срещата в ХАГА с правосъдния министър Мери Младенвска-Георгиевска и прокурора Александър Пръчевски. През 2001 година Македония предостави в компетенциите на Трибунала в Хага общо пет случая за извършени военни престъпления. От тях прокурор Карла дел Понде реши да вкара в съдебна процедура “Случаят Люботен”, за който са повдигнати обвинения срещу Любе Бошковски и Йован Тарчуловски. Останалите четири случая, по които се водеше разследване- затварянето на язовир “Липково”, малтретирането на работниците от строителната фирма “Маврово”, открития масов гроб в Непрощено и действията на ръководителите на ОНА, ще бъдат върнати в Македония. Остава открит въпроса дали трибунала в Хага е “запечатил” някои от тези случаи, с които да постави в невъзможност тяхното разглеждане от правосъдието в Македония. Според неофициалните информации, такива са случаите с ръководството на ОНА и затварянето на язовир “Липково”. Те щели да бъдат върнати в Скопие с препоръка да не се разследват повече.Младеновска и Пръчевски заявяват за Македонската информационна агенция, че македонската прокуратура и тази в Хага ще договорят техническите детайли около връщането на случаите и в Скопие ще бъде съставен специален тим, който ще работи съвместно с прокурори от Трибунала в Хага около образуваните дела.Мери Младеновска-Георгиевска посещава в затвора в Хага Любе Бошковски и Йохан Тарчуловски, като ги информира за решението на правителството за отпускане на по 100 хиляди евро за всеки от тях, с които да се покрият разходите на техните семейства по време на пътуванията им до Хага. Бошковски и Търчуловски били информирани, че на техните адвокати ще бъдат предоставени всички документи и материали необходими за защитата пред съда в Хага. Младеновска посочва, че на среща със секретаря по юридическите въпроси на съда в Хага Ханз Холдхюз на 26 април, поискала от Трибунала да извести формално македонските оторизирани институции, кои са защитниците на Бошковски и Търчуловски. Младеновска била запозната с начина за обезпечаване средства за защитата и съществуващата възможност разходите да се покрият от Трибунала, за което е необходимо само да се утвърди материалното положение на обвиняемите. Засега е известно, че Търчуловски ще бъде защитаван от адвокат Антонио Апостолски, докато за Любе Бошковски все още не е известна защитата.“През първите четири месеца на година криминалната престъпност бележи драстичен спад, в някои е по-нисък дори с 40 %, а в стилицата Скопие спада на криминалната престъпност е с 28%. През този период има 12 убийства и всички те са разкрити. Броят на убийствата е с 50 % по-малък в сравнение със същия период на предходната година. Важно е да се знае, че не става въпрос за действия свързани с организираната престъпност, а от ниски подбуди и семейни конфликти” -съобщава на 28 април вътрешния министър Любомир Михайловски -Дзанго. Той отговаря на отправен въпрос от депутата Илия Сърбиновски от ВМРО-ДПМНЕ, според когото обстановката по линия на сигурността в страната, и преди всичко в Скопие, била катастрофална.
IV.Външна политика
“Доколко правителството и парламента продължават с ключовите реформи, съществуват добри шансове за позитивно решение за получаване на статут страна-кандидат за ЕС” -заявява Теодор Вайгел, съветник по икономическите и финансови въпроси на премиера Владо Бучковски. С посещението си на 21 април в Брюксел, Вайгел отпочва мисията за лобиране в подкрепа на ускоряване темповете на интегриране на Македония в ЕС и за подкрепа на реформите. “На разговора в Брюксел еврокомисарят Оли Рен ми съобщи, че след встъпването си на тази длъжност е бил в Скопие и се е срещал с македонския премиер Бучковски, като останал с добри впечатления от свършеното в Македония…В следващите месеци Рен планира да посети отново Македония и да разговаря за обстановката там, преди ЕК да вземе своето решение за статута на страна-кандидат” –съобщава за МТВ Войгел, който провежда в Брюксел среща и с координатора на Пакта за стабилност Ерхард Бусек.“Основна цел на тези разговори беше да се изгради ясна картина за Македония от страна на европейските комисари, лобиране за по-бързо интегриране на страната в ЕС, с цел до края на 2005 година да получи статут на страна-кандидат за членство в ЕС, както и подкрепа на реформите от страна на Евросъюза”-се посочва в съобщение от правителствения кабинет. За консултациите и разговорите, които ще се водят в правителството, очакванията са Вайгел да подготви стратегия за ускорено интегриране на Македония в ЕС, както и подготовка на страната за използване на предприсъединителните фондове на Евросъюза.Бившия специален представител на ЕС в Македония -Алексис Брунс, е на дипломатическа мисия в Скопие от 21 април. Според правителствени източници, той е пристигнал в свойството си на приятел и Директор на отдела за Балканите към МВнР на Белгия. Брунс провежда последователно срещи с президента Бранко Цървенковски, премиера Владо Бучковски и министъра на външните работи Илинка Митрева. Той оценява, че в основни линии Македония е напреднала от времето, когато той е бил представител на ЕС в страната, но се нуждаела от ускорени реформи около избирателното законодателство и препоръчва намирането на по-бързо решение за името, което да приближи Македония към Евросъюза. Дни преди това гръцки дипломатически източници информират, че ЕС ще извърши натиск върху Македония за решаване на спора с името, като изпрати своя делегация в страната.Премиерът на Люксенбург и настоящ председателстващ на ЕС -Жан Клод Юнкер, заявява на 27 април в Страсбург, че Брюксел няма да постави нови условия за членство на Македония в ЕС. На въпрос дали Евросъюза може да допълни нови критерии на Македония, освен съществуващите от Копенхаген заради евентуални спънки от гръцка страна около конституционното име на страната, Юнкер отговаря така: -“Няма да налагаме нови критерии към сега съществуващите. Но всички трябва да знаят, че този въпрос е от изключителна важност за определен брой страни-членки. Едно решение, взето с пазарлъци, би било по-добре, отколкото тези разлики да останат нерешени и да направят по-тежък процеса на приближаване на Македония към ЕС”.Европейския съюз на 25 април гласува заключение на министерското заседание, че Република Македония и Гърция трябва да интензивират усилията за бързо решаване на спора в ООН с посредничеството на Метю Нимиц. Независимо, че с това заключение не се подкрепя директно поддържаното от Гърция компромисно решение, както и предложението на Нимиц за името “Република Македония-Скопие” в македонския вариант, ЕС в голяма степен се опитва да смекчи гръцкия натиск върху Македония, да направи компромис и спорът да се реши възможно най-бързо в ООН. Това е първи официален документ на Евросъюза по тази тема, след ескалацията на дипломатическата война между Македония и Гърция. В заключението на министерския съвет на Евросъюза е записано дословно следното: -“Съветът на Европейския съюз следи последните събития около спора с името на Бившата Югославска Република Македония и особено идеите, презентирани от специалния представител на Генералния секретар на ООН Метю Нимиц, чиито усилия Съвета подкрепя. Съвета на министрите подкрепя Гърция и БЮРМ и апелира да интензивират техните усилия за намиране на договорено и двустранно приемливо решение в рамките на Резолюции 817 и 845 на Съвета за сигурност на ООН, колкото е възможно по-бързо”.Преди заседанието на Съвета на министрите в Люксенбург, министър Илинка Митрева изпраща писмо-документ от четири страници до всички шефове на дипломации в страните от ЕС. Тя прави опит да ги запознае подробно с макдеонските аргументи и да попречи на гръцкото становище да получи благословията на Брюксел. В МВнР са на мнение, че в приетото от ЕС заключение не се дава подкрепа на предложението на Нимиц, а само на преговорите в ООН, от които Македония не се отказва. Това становище на министерския съвет било потвърждение, че Брюксел “елегантно се въвлякъл, но и излязал от спора за името, който смята за двустранен въпрос между Гърция и Македония”.На 27 април в центъра на София в присъствието на българския и македонския президент Георги Първанов и Бранко Цървенковски, представители на политическия и културен елит на България и Македония, е открит Македонски културно-информационен център. В поздравителното слово Цървенковски между другото отбелязва, че “с днешното събитие са създадени всички предпоставки за започване на едно ново ниво в културното сътрудничество между двете страни. И досега бяхме свидетели на интензивно културно сътрудничество в области , като театър, музика художествени занаяти. Многобройните гостувания на български културни дейци в Македония и обратно, предизвикваха много голям интерес сред публиката. Но сега с откриването на двата културно-информационни центъра, сътрудничеството се повдига на едно по-високо равнище и придобива една важна официална и институционална рамка”. Според Цървенковски Македония и България в много неща “делят общи ценности, в много неща се различаваме и се припознаваме пред специфичните културни специфики. Наш ангажимент е да използваме културните ценности от миналото като капитал в общото европейско бъдеще на всички страни в региона. Именно в името на това общо европейско бъдеще съм сигурен, че културата и изкуството, където най-директно се освобождава и разменя креативната енергия между културните дейци и публиката, могат да бъдат мощна движеща сила в подтикване креативния потенциал във всички области на живота”.Преди официалното откриване на центъра Цървенковски провежда среща със своя български колега Георги Първанов и премиера Симеон Сакскобурготски. По този повод Първанов изразява надеждата си за ползотворно продължаване на културното сътрудничество между двете страни. Той изтъква, че България и за напред ще подкрепя проширяването на ЕС в други балкански страни и ще подпомага усилията на Македония за евроатлантическата й интеграция с размяна на опит, съвети и конкретна помощ.Цървенковски отправя официална покана към Първанов и Сакскобурготски да присъстват на тържественото откриване на манифестацията “Охридско лято” на 12 юли тази година.При посещението си в София Цървенковски призовава македонското правителство да въведе незабавно визи за косовските граждани, след изявленията на Прищина за въвеждане на визов режим спрямо Македония. “Призовавам правителството на Македония веднага да въведе визов режим от наша страна спрямо гражданите на Косово и от тази позиция да продължи разговорите за учредяване на Спогодба за свободна търговия и либерализация на търговския режим. Имаме повече мотиви от тях да въведем визов режим, като по-този начин ще установим по-добър контрол на границата, което е предпоставка за по-ефективна борба срещу екстремни лица и групи, нелегалната търговия и т.н.” -заявява Цървенковски в отговор на журналистическо питане. Според него Македония не трябва да изчаква пасивно какво ще реши Прищина, а предварително да предприема активни стъпки.Премиерът Владо Бучковски отхвърля призивът на Цървенковски за въвеждане визи за косовските граждани. Коментирайки изявленията на македонския президент, бучковски призовава за мъдрост и търпение от македонска страна и оценява, че ситуацията не е толкова драматична, както се представя в обществеността. Тази позиция представлява първи директен и открит сблъсък между премиера и президента. Изявлението на Бучковски може да се оценява като укор към Цървенковски в два аспекта -опит на президента да изпраща призиви и да комуникира с правителството чрез медиите и неправилна оценка за бъдещите вреди на държавата в икономически аспект. В този смисъл, Бучковски заявява, че спрямо Косово трябва да бъдат много внимателни, тъй като е в интерес на Македония да сключи такава спогодба, която и в бъдеще да предостави възможност за стокова размяна в съотношение 90% на 10% в полза на македонските стоки.
V.Икономика и финанси
В края на месец април правителството на специално заседание разглежда препоръките на експертите около предложения модел на продажба на “Електростопанството на Македония”, за което през месец май ще се обяви търг. “В момента трябва серизоно да се вземат препоръките на експертите, ВЕЦ-овете да бъдат извадени от списъка на приватизация. Сматяме, че това ще бъде сериозна стъпка към приближаване на становищата между правителството и експертите, както и потвърждение за искрените намерения на правителството, че не иска на всяка цена да продаде целия пакет на ЕСМ”-заявява Бучковски по време на среща в Съюза на синдикатите на Македония. Той съобщава, че правителството е готово да реализира такава продажба на ЕСМ, която да отговаря на европейското партньорство и на усилията за приближаване на Македония към ЕС, като се зачита и Атинския меморандум за модернизация на пазара на електроенергия.След множеството реакции около продаждата на големите ВЕЦ в пакет с производствената част на ЕСМ, правителството изглежда е решило да промени първоначалното становище около избрания модел на приватизация.“Правителството на 5 май да проведе специално заседание, посветено на приватизацията на ЕСМ. Там ще бъде открит въпроса около хидропотенциала, ВЕЦ-овете, дали в контекст на всички тези промени, които правим, преди всичко закона за водите и предоставяне на възможност за концесии, може би се открива възможност за по-голям прилив на чужди инвестиции, отколкото ако завършим процеса на приватизация, предложен от “Майнелбанк” и приет на първия етап от правителството” -Заявява Бучковски.След неколкомесечно отлагане, на 25 април синдичката на НИП “Нова Македония” Ангелина Гугушевска и директорът на “Джетис принт” Миро Ниегач, подписват договора за покупко-продажба , с който словенците в срок от 7 дни трябва да заплатят 10 % от цената, а останалите 90% до края на едномесечния срок. Според Гугушевска, от 2.6 млн евро продажна цена на печатницата, 2 млн евро ще бъдат заделени за погасяване на задълженията към доверителите, 250 млн евро са за освобождаване на поставената под особен залог машина и 350 млн евро ще получи държавата, която е собственик на около 1,9 декара земя в района на печатницата. Доверителите, между които са и бившите служители на НИП”Нова Македония”, най-късно до 25 май ще получат 10% от общия иск. Директорът на “Джетис принт” Миро Ниегач заявява, че печатницата ще продължи своята досегашна основна дейност. Според него в близко бъдеще ще се направи анализ на състоянието на печатницата, с цел определяне на инвестицията.

http://www.vmro.bg/modules.php?name=Content&pa=showpage&pid=30&page=2

No comments: